Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Att inspirera till högläsning och boksamtal

Hur kan vi prata med föräldrar och uppmuntra dem att läsa för sina barn? Hur bemöter vi föräldrar som säger att de inte har tid eller som säger att de inte kan språket? Och hur inspirerar vi de som inte ser sig som läsare själva? I den här föreläsningen berättar Sara Wijk om hur du kan göra. 

Sara Wijk är verksamhetsutvecklare på Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg. Foto: Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg ©

Att stödja och inspirera föräldrar att läsa med yngre barn

Boksamtal med små barn 

Hur väljer man böcker som kan leda till intresseväckande samtal mellan barn och vuxna? I följande artikel får du lära dig mer om samtalets viktiga roll för språkutveckling och identitet samt hur man kan ställa frågor till barn om berättelsen i en bok: Högläsning och samtal av Ann S. Philgren. 

Ann S. Pihlgren är doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute, ett institut för forskning och metodutveckling inom pedagogik och utbildning. Foto: Kjell Philgren ©

Anns praktiska råd för att högläsningen ska bli givande

  • Läs alltid igenom högläsningsboken själv innan och planera vilka frågor du ska ställa. 
  • Markera gärna för barnen att lässtunden ska börja genom att ringa i en klocka eller liknande. 
  • Placera barnen så att alla ser bilderna och har närhet till en vuxen. Gruppstorleken för läsvana barn kan vara 5–6, mindre vana barn kan behöva vara färre.
  • Dialogen bör vara högst 15–20 minuter lång för att alla ska orka hålla intresset uppe. 
  • Se till att högläsningens förtrollning fredas från störmoment. 
  • Ställ gärna fram boken efteråt så att barnen kan titta i den på egen hand. 

Ann har även tagit fram samtalsplaneringar utifrån fyra barnböcker, som du kan använda för att komma igång med boksamtal tillsammans med barn. Planeringarna är skrivna för dig som arbetar i förskolan, men kan självklart även användas av andra som möter små barn: Fyra samtalsplaneringar

Övning

Läs igenom Anns fyra samtalsplaneringar och prova att skapa en egen! Välj en bok att utgå ifrån och följ samma uppbyggnad som i Anns planeringar. Skriv ett antal analys- och värderingsfrågor till boken.