Skärmar och språkutveckling
I följande film samtalar Anett Sundqvist och Malin Nilsen om hur det är att växa upp som litet barn i vår digitala värld. De pratar om hur vi vuxna på bästa sätt kan stötta barn i den digitala världen och hur vi kan prata med vårdnadshavare kring dessa frågor. Anett beskriver också vad som sker när teknik stör oss i samspelet med andra. Hur vi riskerar att tappa fokus när vi försöker dela uppmärksamheten mellan barnet och skärmen. Detta stjäl tillfällen som skulle kunna vara viktiga interaktioner mellan barn och vuxen. Anett och Malin ger även tips på innehåll i digitala medier som kan vara givande för barn om vi använder dem på rätt sätt.
Anett Sundqvist är logoped och biträdande professor i psykologi vid Linköpings universitet och Malin Nilsen är universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Foto: Privat (t.h.) och Andreas Jacobsson (t.v.) ©
Samtalet är indelat i två delar: “Hur påverkas barns språkutveckling av skärmar och deras innehåll?” och “Den vuxnas roll i barns skärmanvändning”.
Reflektionsfråga
- Hur kan skärmar användas i det språkutvecklande arbetet på ett genomtänkt sätt? Vad finns det för fördelar?