Sammanfattning
Nu har du fått lära dig hur en ålderstypisk språkutveckling ser ut och hur du på olika sätt kan stimulera barnet att få ett rikare och mer utvecklat språk. Du har också fått en grund i avvikande språkutveckling och hur du kan tänka om du märker att ett barn behöver extra hjälp med att utveckla och använda det talade språket. Du vet också vad ett expansivt språk är och hur du kan använda det. Slutligen vet du hur skärmar kan användas för att gynna språkutvecklingen.
I nästa delkurs om flerspråkighet kommer du att få grundläggande kunskap om hur man bemöter och stöttar flerspråkiga barn. Du får även förståelse för flerspråkighet ur ett demokratiskt perspektiv.
Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen: Del 3 – Flerspråkighet
Välkommen till den tredje delkursen i fortbildningen Språk- och läsfrämjande för de yngsta barnen! Sverige är ett flerspråkigt land och barn ska få känna stolthet och glädje över alla sina språk. Den här delkursen ger grundläggande kunskap om hur man bemöter och stöttar flerspråkiga barn.
Fördjupning
Boken Språkstimulera mera! Att stötta barns språkutveckling av Elvira Ashby, som är legitimerad logoped och har mångårig erfarenhet av att arbeta med barns språkutveckling. Boken belyser hur viktig språkförmågan är, för både inlärning och samspel, och att det finns mycket omgivningen kan göra för att stötta förskolebarns språkutveckling.
Artikeln Sårbar språkutveckling av Barbro Bruce, som är medicine doktor i logopedi och docent i utbildningsvetenskap med inriktning specialpedagogik. I den här artikeln för hon en diskussion om begreppet sårbar utifrån följande frågor: Kan begreppet sårbar språkutveckling peka mot ett förhållningssätt som gynnar alla barn? Kan det som är nödvändigt att tänka på i möten med barn som befinner sig i en språklig sårbarhet också gynna alla?
Artikeln Att bygga ett språk av Astrid Frylmark, som är legitimerad logoped med speciell inriktning inom språkstörning, språkutveckling och dyslexi. I den här artikeln skriver hon om barns språkutveckling under de första tre åren.
Socialstyrelsens kunskapsstöd Stödja och stimulera kommunikations- och språkutveckling bland barn 0 till 2 år. Ett kunskapsstöd för barnhälsovården (2022). I det här kunskapsstödet beskrivs hur barnhälsovård kan stödja och stimulera barns kommunikations- och språkutveckling. Socialstyrelsen ger inga rekommendationer i kunskapsstödet, men beskriver forskarnas slutsatser och resultat. Även andra yrkesgrupper kan med fördel ta del av materialet.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram rekommendationer för barns och ungas skärmanvändning efter olika åldrar. Enligt rekommendationerna ska barn inte använda skärmar alls före två års ålder och högst en timme om dagen vid 2–5 års ålder.