Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Vässa din rubrik

Oavsett om du gör ett inlägg i sociala medier, skriver en debattartikel eller ett mejl som ska läsas av flera personer är rubriken avgörande för att du ska nå fram med ditt budskap. Om rubriken inte lockar blir texten inte läst. Ett knep är att testa rubriken på sig själv: Skulle jag bli intresserad och läsa den här artikeln? Om inte, tänk ett varv till. 

Rubriken ska förstås vara sann och ge en fingervisning om vad artikeln, inlägget eller mejlet handlar om. Gör inte läsaren besviken.

Knep för en bättre rubrik:

    1. Använd så kallade ”powerord”, det vill säga ord som har en stark känsla i sig och som gör att man som läsare blir nyfiken. ”Powerord” kan vara till exempel unik, spektakulär, aktuell.

    2. Använd gärna en siffra i rubriken. Till exempel: ”Sju magiska resmål du inte vill missa” eller ”Tre enkla övningar för starkare ben”.
    3. Överraska! Berätta något som inte läsaren vet. Till exempel: ”Så luras bedragarna på nätet”.