Kurs eller artikel?
När du kikat runt lite på Digiteket kanske det är uppenbart för dig om din text bör vara en kurs eller en artikel. Om inte så följer här lite ledning:
Artiklar
Artiklar på Digiteket är mycket heterogena. De rör vitt skilda ämnen och har olika syften och ingångar. Lite översiktligt kan vi dela in dessa artiklar i fem olika kategorier:
Inspiration från Bibliotekssverige
Få saker är så konkreta och innehåller så stora möjligheter till lärande som exempel från kollegor i verkligheten. I denna kategori artiklar hittar vi beskrivningar av arbeten, projekt, genomförda arrangemang, nytt tänkande et cetera, från hela landet. Det kan handla om hur man organiserat sig för att bäst använda Digiteket för lokal fortbildning – som i artikeln Östersundsmodellen. Det kan handla om lokala produkter och tjänster som kan tjäna som inspiration för andra regioner att ta efter, som i fallet med Smålands litteraturkarta Smålitkartan. Öppningarna för att skriva artiklar i den här kategorin är närmast oändliga. Har ni lokalt gjort något som ni tror att kollegor i Sverige kan lära sig av så är vi intresserade.
Tips om tjänster, nätverk, sidor, samarbeten
En annan vanligen återkommande artikel är den som helt kort tipsar om något som förtjänar biblioteksmedarbetares uppmärksamhet. Dessa artiklar tenderar att vara lite kortare: en kort presentation eller sammanfattning av tjänsten, artikeln, programmet, metoden, konferensen eller dylikt som medarbetaren upptäckt – i kombination med en länk till tjänsten, sidan eller sammanhanget ifråga. Digiteket lyfter gärna fram alla sorters inspirerande tips men självklart blir vi extra glada av exempel på delakultur och ideella initiativ. Ett exempel på detta är Library maps of the world, ett annat är Förklara det för mig som om jag vore fem.
Omvärldsbevakning
Artiklar som ökar vår kunskap om vad som händer i den digitala världen och på läsfrämjandefronten som är relevant ur ett biblioteksperspektiv är alltid välkommet. Kanske hamnar spotlighten på en konferens som hållits eller så lyfts resultatet av ett intressant arbete någon annanstans. I denna kategori hamnar också artiklar som översätter eller bygger vidare på licensfritt och delningsbart material som publicerats på ett annat språk. På samma sätt som Digiteket vill bli inspirerade av goda exempel nationellt är vi givetvis intresserade av vad som händer i omvärlden. Exempel på omvärldsbevakande artiklar är DIGG-rapporten: en lägesrapport om svensk digitalisering och Queerlit – en databas för skönlitteratur med hbtq-tematik.
Pedagogiska genomgångar av teknik, program eller tjänster
Det är inte alltid ett material känns omfångsrikt nog för att göras till en kurs och i dessa fall kan en kort pedagogisk artikel vara svaret. I artikeln presenteras och förklaras något digitalt som kan gynna läsaren. En sorts snabbfortbildning helt enkelt. Goda exempel på detta är bland annat Att surfa på datorn med hjälp av mobilen och Kom igång med Barnens bibliotek!
Forskning
Digiteket är alltid glada för att publicera aktuell forskning inom det digitala och läsfrämjande fältet. Det kan till exempel handla om Lyssnande läsning eller om Källkritikens ramar.
Passar materialet verkligen in? Antagligen ja!
Ovanstående uppdelning får ses som tämligen bred och översiktlig. Om du har en idé till en artikel som du tror skulle passa på Digiteket men som inte direkt faller inom någon av dessa kategorier så är det helt i sin ordning. Så länge det kan anses vara inom det digitala fältet eller på något sätt handlar om läsfrämjande så hittar vi ett sätt att utforma den tillsammans.
Kurser
Kurser på Digiteket finns också inom ett brett spektrum men är ändå till sin form inramade på ett tydligare sätt än artiklarna. På samma sätt som med artiklar är utgångspunkten alltid att innehållet på något sätt handlar om digital fortbildning och/eller läsfrämjande.
De sju huvudkategorierna är Information och internet, IT och säkerhet, Skapande och kommunikation, Organisation och omvärld, Litteratur och litteraturförmedling, Läslust och lässtimulans och Språkutveckling och läsförmåga.
Ovanpå detta har Digiteket själva skapat en pedagogisk form för hur en kurs på Digiteket ska se ut. Vi fördjupar oss mer i formen i kommande lektioner men i huvudsak handlar det om mycket grundläggande saker: Att kursen presenteras, att det finns ett tydligt syfte med lärandet och att det man ska lära sig av kursen finns kvantifierat i form av kunskapsmål. “Vad kan jag lära mig av kursen?”, “Hur ska lärandet gå till?” och “Vad bör jag kunna när jag gjort kursen?”, helt enkelt.