Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Verksamhetsutveckling

Förhoppningsvis känner ni att ni fått några nya konkreta tips för hur ni på bästa sätt har handledande samtal. Kanske har ni fått några idéer för hur ni kan förändra verksamheten? Här nedan finns tankar kring förslag på saker ni skulle kunna titta närmare på.

Vilken typ av omställning behöver vi göra?

Ett större fokus på pedagogiskt bemötande kan innebära en krävande omställning för verksamheten. Vad krävs av vår verksamhet och av oss för att vi ska främja lärande och digital kompetensutveckling hos befolkningen?

  • Kompetensutveckling. Inom digital kompetens men också inom pedagogik/didaktik och kollegialt lärande.
  • Prioriteringar. Mellan arbetsuppgifter och inom verksamheten. Diskutera inre/yttre tjänst och vad man gör när. Viktigt att tillsammans med chef och kollegor ställa frågor som: för att vara mer relevanta för våra användare – vad ska vi fortsätta göra och vad kan vi sluta göra? Gör vi rätt saker, på rätt sätt? Ett större fokus på kollegialt lärande och kontinuerlig kompetensutveckling kan också innebära en omstrukturering.
  • Konkreta åtgärder. För att underlätta ett pedagogiskt möte – vilka typer av förändringar kan vi testa för att se hur de påverkar vårt arbete? Möblering, bemanning, resurser.

Risker vid omställningen:

  • Köer som leder till stress.
  • En känsla av otillräcklighet om det ställs för höga kunskapskrav.

Tips på snabba förändringar

  • Kölappar.
  • Ringklocka.
  • Dialog under passen – lyft hur vi samarbetar med varandra på APT.
  • För större ärenden: be användaren återkomma om frågan är stor och svår. Boka in ett möte med användaren (med förberedelser), schemalägg handledning, ha uppsamlingstillfällen med vanligt återkommande ärenden/frågor.
  • Möblera en ändamålsenlig yta som främjar ett handledande arbetssätt.
  • Undersök möjligheter att uppdatera hårdvara och anpassa utrustning så att den är effektiv och relevant för det ni gör (surfplattor istället? Billigare utrustning som är lättare att byta ut).

Att göra framöver

  • Prata om kursens innehåll på nästa APT.
  • Prova göra ett eget rollspel.
  • Observera en kollega som interagerar med en besökare.
  • Prata om hur ni organiserar verksamheten – våga förändra det som inte fungerar.
  • Kom överens om vad ni ska hjälpa till med och inte hjälpa till med, var konsekventa och tydliga gentemot besökarna.

Atmosfärer i ett pedagogiskt klimat – att fundera vidare på

  • Vad karaktäriserar vårt klimat som helhet? Hur gestaltas engagemang och tilltro till våra besökares erfarenheter, upplevelser och aktiviteter?
  • Hur upplever besökarna och personalen atmosfären i rummet? Skiftar atmosfären mellan situationer under dagen och i relation till enskilda besökare/medarbetare?
  • Hur skapas ömsesidigt samspelande möten mellan besökare och mellan besökare och personal? På vilket sätt ges besökarna utrymme att vara medskapare av atmosfärer?
  • Hur talar vi med och om besökarna? I vilken omfattning används uppmuntran respektive klander i förhållande till besökarnas beteende?
  • I vilka sammanhang förändras vår atmosfär och vad kan det bero på?  Vad är det som gör att det skapas en atmosfär av kontroll och distans? Vad kan vi göra för att förändra eller påtala dessa villkor?

Vi hoppas att du känner att denna kurs givit dig fördjupad förståelse för hur handledande samtal kan påverkas av olika faktorer, att du fått konkreta samtalsverktyg för att kunna skapa en god lärandemiljö och föra handledande samtal och att du fått pedagogiska verktyg och metoder som hjälper användaren inte bara där och då utan också kunskaper och färdigheter att lösa saker på egen hand.

Denna kurs är skapad utifrån en presentation av Kajsa Lunde, Kultur i väst.

Vidareläsning

Gärdén, C. (2010). Verktyg för lärande: Informationssökning och informationsanvändning i kommunal vuxenutbildning: Information Seeking and Use in Municipal Adult Education. Skrifter från Valfrid, 2010.

Jensen, M. (2016). Lärande och lärandeteorier : Om den intentionella människan. Lund: Studentlitteratur.

Johansson, E., & Skolverket. (2011). Möten för lärande : Pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan. Stockholm : Skolverket : Fritze distributör

Kuhlthau, Carol (1993). Seeking meaning : A process approach to library and information services. Norwood NJ: Ablex Publishing Corporation.

Ohlsson, J., & Granberg, O. (2018). Den lärande organisationen 2.0. Valmiera : Lapaprint

Säljö, R. (2005). Lärande och kulturella redskap : Om lärprocesser och det kollektiva minnet. Stockholm: Norstedts akademiska förlag.

Säljö, R. (2015). Lärande : En introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö : Gleerup.