Övning
Vi uppmuntrar dig att öva med kollegor på din arbetsplats så att ni tillsammans kan prata om era handledande samtal men även få igång en diskussion kring den möjliga verksamhetsutveckling som kan ske på er arbetsplats. Väljer du att istället öva ensam eller i en distansgrupp finns anpassningar av övningen tillgängliga längre ner på sidan, läs dock igenom övningen först.
Denna övning går ut på att genom rollspel öva handledande samtal. Syftet är att få chansen att öva och få feedback från sina kollegor på vad som eventuellt skulle kunna förbättras. Gruppen bör bestå av tre eller fyra personer och ni kommer alla få prova på de olika rollerna som är följande:
- 1 (eller 2) Besökare
- 1 Personal
- 1 Observatör
För att samtalen ska bli så genuina som möjligt är det viktigt att Besökare och Personal inte läser varandras manus, se därför till att fördela era roller och enbart läsa det manus som berör er just då. Taken är att ni alla ska få prova på de olika rollerna i olika case.
Fördela tid på följande sätt:
- 5 minuter till att förbereda sig.
- 10 minuter till spelet.
- 15 minuter till reflektion, diskussion och återkoppling.
Förberedelse
- Besökare: Gå till Övning: manus besökare och läs igenom manus och föreställ dig hur samtalet kommer att se ut.
- Personal: Gå till Övning: manus Personal och läs igenom manus och föreställ dig hur samtalet kommer att se ut. Läs igenom checklistorna, välj ut och anteckna ett par saker du tänker försöka fokusera lite extra på i samtalet.
- Observatören: Läs ännu en gång råden för återkoppling.
- Material: en surfplatta/telefon/dator och observationsmallen/papper och penna.
Onlinegrupp
Samma instruktioner som ovan men övningen görs via videochatt. Är ni fler än tre personer i gruppen kan övriga personer vara observatörer. Att öva via videochatt är ett bra sätt att träna på att vara verbal i sina instruktioner och inte råka hjälpa Besökaren genom att röra tekniken åt dem.
Pararbete
Om ni inte har möjlighet att vara fler än två så låt en kollega observera dig under ett handledande samtal med en riktig besökare. Se bara till att förklara för besökaren i förväg att det är personalens förmåga att handleda som observeras och fråga om hen känner sig bekväm med situationen.
Enskilt arbete
Arbetar du ensam rekommenderar vi dig att titta på observationsfrågorna och att du nästa gång du handleder en besökare försöker att fylla i observationsmallen direkt efter det handledande samtalet för att kunna reflektera över hur samtalet gick.
När ni övat och återkopplat till varandra kan ni reflektera över hur er verksamhet skulle kunna utvecklas.