Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Den pedagogiska kompetensen hos bibliotekarien

Denna lektion kommer att ta upp några perspektiv som vi kan använda oss av under våra handledande samtal med besökare.

Sociokulturellt perspektiv på lärande

Vi lär oss:

  • Genom våra erfarenheter och interaktioner med andra människor eller med redskap (fysiska eller mentala)
  • I relation till vårt samhälle och dess strukturer, normer och värderingar.

Vi lär oss, och för kunskap vidare, bland annat genom att använda oss av redskap.

  • Fysiska redskap – en dator, en hammare eller en penna
  • Mentala redskap – begrepp, tabeller, räknesätt

Redskapen gör att vi kan beskriva, analysera och kommunicera om världen och gör att vi förstår världen på olika sätt beroende på vilka strukturer och kategorier som finns i samhället omkring oss. Alla människor har olika relationer till redskap – det är viktigt att tänka på när vi till exempel använder tekniska begrepp eller digitala verktyg med besökarna.

Källa: Säljö (2005) Lärande & kulturella redskap – om lärprocesser och det kollektiva minnet

Lärande frågor

Det finns i grunden tre sätt att lära genom frågor:

  • En person som vet svaret ställer en fråga till någon som inte vet, som då tvingas ta reda på svaret.
  • En person som inte vet svaret ställer en fråga till någon som hen tror vet mer. Om mottagaren vet svaret lär sig frågeställaren det, om inte lär sig båda svaret när de tar reda på det tillsammans.
  • En person har en fråga och söker svar på frågan på egen hand.

Källa: Jensen, M. (2016). Lärande och lärandeteorier : Om den intentionella människan. Lund: Studentlitteratur.

Vi finns där för att stötta inlärningen och bör ha som mål att alltid försöka göra besökare självständiga i sitt lärande så att hen förstår hur man gör för att söka svar på sin fråga på egen hand.

Lärandeprocessen

Bilden ovan är inspirerad av de fem nivåer av förmedling i Kuhlthaus informationssökningsprocess (1993; översatt i Gärdén, 2010). Ju högre nivå, desto närmare samspel mellan bibliotekarie och användare. Pedagognivån är tillagd av oss och nivåbeskrivningen presenteras från pyramidens bas till dess topp.

  • Organisatör Bibliotekarien ordnar, katalogiserar, klassificerar samlingarna. Användaren får klara sig själv i sitt sökande.
  • Lokalisatör Bibliotekarien matchar en sökfråga mot en källa. Det finns ett rätt svar – en rätt källa.
  • Identifierare Alla användare bemöts på samma vis. Komplexa sökfrågor, många olika källor.
  • Stigfinnare Bibliotekarien föreslår olika typer av källor från olika tjänster och guidar på ett sätt som går att överföra till vilket ämnesområde som helst.
  • Vägledare Individuell anpassning. Bibliotekarie och användare når framåt genom dialog och rekommendationer av källor utifrån individuell kunskapsnivå.
  • …Pedagogen? Bibliotekarien lär besökaren tillräckligt mycket för att nästa gång klara av det själv.

Flervalsfråga

Välj rätt svar för att fortsätta till nästa lektion.

Vilken beskrivning tyder på det närmaste samspelet mellan bibliotekarien och användaren?

Svara rätt på testfrågan för att fortsätta.