Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Att tänka på i början av samtalet

Under denna lektion presenteras konkreta tips på vad du ska tänka på när du börjar handleda besökare.

Underlätta ett möte mellan besökaren och personal

Besökare som vänder sig till oss för att få hjälp kan ha en viss uppfattning om vad en biblioteksanställd bör eller ska hjälpa dem med. Det är vår roll att förklara för dem vad vi faktiskt kan och får göra för att hjälpa dem. Att från början vara tydlig gynnar den pedagogiska atmosfären.

  • Berätta om dig själv och verksamheten: vad du kan och inte kan, vad verksamheten som helhet har möjlighet att hjälpa till med.
  • Försök skapa en så tydlig bild som möjligt av bibliotekarierollen och biblioteket.
  • Var tydlig med vad som förväntas av besökaren, och vad du kommer att hjälpa till med. Når ni en gräns – dra den tydligt och uttala vad den består av: ”Nej, du måste fylla i detta själv, då jag inte får hantera dina personuppgifter, men säg till när du är klar så tar vi det där ifrån”.

Biblioteket är en plats där livsvärldar möts naturligt – om detta förvaltas på rätt sätt finns goda förutsättningar för ett pedagogiskt möte. Om kommunikationen inom en delad livsvärld bryter samman, t.ex. då motsägelsefulla bilder av biblioteket krockar, kan motsättning och dålig kommunikation uppstå. 

Källa: Johansson, E., & Skolverket. (2011). Möten för lärande : Pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan

Relationen till fysiska och mentala redskap

  • Försök göra problemet mer konkret. Ge exempel när du förklarar. Gör situationen mer hanterbar och förståelig för personen du möter, utifrån dennes referensramar.
  • Vilken relation har personen framför dig till de redskap ni använder? (både språkliga/mentala och fysiska) – ta reda på det under samtalets gång!
  • Hands off! Låt besökaren göra allt när ni pratar. Man lär sig genom att göra saker. Du kan säga ”gå in på Inställningar” men undvik i största möjliga mån att peka – lärandet ligger i det egna initiativet och utforskandet.

Anpassa nivå

  • Identifiera var någonstans lärandet kan ske – det är det samtalet ska gå ut på. Styr in samtalet på ett område där ni ser möjlighet till lärande.
  • Berätta inte mer än personen kan förstå.
  • Använd minnesregler som till exempel liknelser och metaforer för att beskriva komplexa koncept. Upprepa ofta.

Reflektion

Hur brukar du presentera dig och din verksamhet så att besökare får rätt uppfattning om vad de kan få hjälp med? Skriv ner en kort presentation och diskutera den med dina kollegor. Har ni samma bild?


Flervalsfråga

Välj rätt svar för att fortsätta till nästa lektion.

Vilken effekt kan det få om motsägelsefulla bilder av biblioteket krockar?

Svara rätt på testfrågan för att fortsätta.