Atmosfärer i ett pedagogiskt klimat
Inom alla organisationer finns det återkommande mönster av beteenden, attityder, förhållningssätt och känslor som är eller antas vara karaktäristiska för en organisation eller en grupp människor. Vårt förhållningssätt till besökarna, besökarnas förhållningssätt till varandra och till personalen, och personalens förhållningssätt till varandra påverkar förutsättningarna för en pedagogisk atmosfär. Hur talar vi om och till besökarna? I vilka sammanhang och på vad sätt är personalen tillåtande respektive begränsande i förhållande till besökarna?
Varje person lever också i sin egen livsvärld, formad av subjektiva upplevelser och påverkad av wegna erfarenheter. Detta i sin tur kan påverkas av saker som uppväxt, grupperingar man rör sig i, utbildning eller yrke man har, och så vidare. Vi är inte alltid medvetna om att vår livsvärld är just subjektiv och tänker inte alltid på att andra människor med en annan livsvärld kan ha andra förväntningar. I mötet mellan vitt skilda livsvärldar kan kommunikationsbrister lätt uppstå. Vad ett bibliotek är och vilka förväntningar som finns på detta kan vara olika beroende på vem du är och hur din livsvärld ser ut och som bibliotekarie bör du vara medveten om detta i mötet med användaren.
En god samspelande atmosfär gynnar inlärningen och även om det är det vi alltid strävar efter att uppnå kan yttre faktorer göra att vi inte riktigt alltid når dit. Läs igenom följande beskrivningar och fundera på ett fall då du varit riktigt nöjd över ditt handledande samtal och ett fall där det gått sämre. Kan du hitta faktorer i de olika atmosfärer nedan som kan ha spelat roll i hur samtalen fortlöpte?
Samspelande atmosfär – ett pedagogiskt bemötande
- Lyhördhet, närvaro och en öppenhet inför andras gränsöverskridande.
- Acceptans, uppmuntran till utforskande.
- Ögonkontakt, nyfikenhet, glädje, entusiasm, lust.
- Om personalen tycker att det känns spännande att lära sig något nytt kommer besökaren också ha lättare att göra det.
- Intresse för att förstå andras upplevelse av situationen.
- Interaktivitet och aktivt deltagande i livsvärldar– ett ömsesidigt möte uttrycks som eftersträvansvärt.
- Mötet mellan besökare och personal skapar förutsättningar för vad man lär, både om sig själv och om världen.
Instabil atmosfär
- Vänlig distans, tillkämpat lugn, motsägelser.
- I stressade situationer visar atmosfären ett tillkämpat lugn, med en hög koncentration och en neutral behärskad stämning.
- Pedagogiken nedprioriteras, man försöker jobba så effektivt som möjligt och fokuserar på att släcka bränder.
- Den lärande får färre chanser att prova själv, personalen går oftare in och gör saker åt den istället, för att det går snabbare.
- Pendling mellan närhet och distans – oförutsägbarhet och inkonsekvens.
Kontrollerande atmosfär
- Atmosfären kontrolleras av någon som har makt att definiera och beskriva det som sker i rummet – tillåter visst beteende och stänger ute annat, utan att motivera detta för andra
- Maktkamp kan uppstå då kommunikationen mellan livsvärldar bryter samman och det skapas konflikt mellan olika aktörer att få definiera det som sker
- Atmosfären präglas av ordning och struktur
- Strukturerat arbetssätt med tydligt verksamhetsperspektiv – besökaren blir tillsagd och instruerad att rätta sig efter regler.
Många olika faktorer påverkar mötet mellan bibliotekspersonalen och besökaren och självklart försöker vi alltid göra vårt bästa. Nedan listas konkreta tips på vad du kan tänka på för att främja en god samspelande atmosfär.
Att tänka på för att främja en samspelande atmosfär
- Uppmuntra utforskande, bekräfta eget initiativ, försök att ha kul i er uppgift. Sätt dig in i den andra personens perspektiv. Var lyhörd för oro, uttryck förståelse för osäkerheter.
- Tala i vi-termer när ni ska lösa ett problem ”Vi kan börja såhär kanske… Vad tror du om vi gör på detta sätt? Vilken tjänst tycker du vi ska använda oss av?”
- Ge konstruktiv feedback: ”det här är rätt” istället för ”det där är fel”
- Var konsekvent. Motsägelsefullt beteende skadar inte bara verksamheten, det hämmar också lärandet hos besökaren.
- Om du bara instruerar och är närvarande på distans, eller kommer och går mycket, kan det leda till att en tillit uteblir, och att du agerar motsägelsefullt, vilket gör det svårare för besökaren att lära sig något. Om du måste gå därifrån – säg vad du ska göra – och vad besökaren kan göra medan du är borta – var öppen och ärlig med vad som händer så att besökaren vet hur den ska förhålla sig till dig. ”Nu blev det visst kö där borta, jag måste bara gå och ta hand om det. Men vi har ju kommit en bra bit på vägen, du kan ju utforska detta så länge så kommer jag tillbaka alldeles strax.”
Reflektion
Finns det yttre faktorer på din arbetsplats som skulle kunna förändras för att ytterligare gynna den samspelande atmosfären? Skriv ner några tankar. Vi kommer att återkomma till detta längre fram i kursen.