Sammanfattning
Sammanfattning
I den här kursen har vi gått igenom på vilket sätt bibliotekets pedagogiska uppdrag har förändrats i och med digitaliseringens framfart i samhället. Vi har tittat närmare på vilka kompetenser som är viktiga att utveckla för att kunna bibehålla en digital allmänbildning, och på vilket sätt du som bibliotekspersonal kan vara med och främja ett sådant lärande hos användarna på biblioteket. Vi har också gått igenom hur lärandeprocesser i vanliga situationer på biblioteket kan fungera, och hur du kan jobba för att återskapa dessa i mötet med användare. Vi har också tittat på hur vårt tänkande fungerar i digitala gränssnitt och hur vi kan underlätta mötet med dem för användare. Till sist har vi tittat på hur lärande fungerar i ett referenssamtal och vad du kan behöva tänka på för att hjälpa användaren till ett lärande.
Till sist!
När du nu ska gå ut och verkligen testa din pedagogiska praktik på biblioteket är det viktigt att tänka på att det är du själv och dina kollegor som bestämmer hur den här praktiken ska fungera. Fundera över vilken bild ni förmedlar av biblioteket, hur lokalens utformning påverkar lärandet, och hur ni skapar goda förutsättningar för att exempelvis hantera köer eller svåra frågor. Börja med att aktivt reflektera över hur ni handleder besökare, våga testa nya sätt, och prata med varandra om hur ni gör för att synliggöra och bygga vidare på den kunskap ni redan har.
Mer relevant material på Digiteket
Kollegialt lärande i praktiken – att få syn på sina egna och varandras kompetenser
Nyligen publicerade Digiteket en vägledning för hur man kan jobba med kollegialt lärande i sitt uppdrag som läsfrämjare. Men vad innebär egentligen kollegialt lärande och hur kan man använda det som en metod på sin arbetsplats? Vi var med under en workshop där biblioteksmedarbetare i Skåne fick testa på metoden och ställde frågor till arrangörerna och deltagarna. Varje år anordnar Biblioteksutveckling i Region Skåne SUD – Stora utvecklingsdagen, en dag där folkbibliotek i Skåne har möjlighet att inspireras och dra lärdomar av varandra genom att berätta om olika projekt och utvecklingsinsatser de genomfört under året. Temat för årets träff var “Samtal” och under eftermiddagen fick de som ville ta chansen att testa på “Kollegialt lärande i samtal”. Workshoppen arrangerades av Tove Eriksson Mrozowski och Fanny ...
Ska biblioteket hjälpa till med allt?
I syfte att reda ut hur långt bibliotekets uppdrag med handledning i digitala tjänster sträcker sig i praktiken har flera bibliotek i Västra Götalandsregionen utarbetat rutiner och riktlinjer. I förlängningen syftar framtagandet av rutiner till att tydliggöra bibliotekets roll för användaren, förbättra arbetsmiljön och skapa bättre samverkan med andra aktörer i kommunen.
Att möta barn i behov av särskilt stöd
Alla som arbetar på folkbibliotek eller skolbibliotek möter ibland barn i behov av särskilt stöd och deras familjer. För dessa barn kan personalens bemötande göra enorm skillnad och för att denna, hos biblioteken prioriterade, målgrupp ska kunna ta del av verksamheten på ett fullgott sätt kan vi behöva tänka till lite extra.
Lek och lärande på bibliotek
Språk och kommunikation är avgörande för barns utveckling och lärande, det är forskningen enig om. Vilka metoder och arbetssätt främjar språk- och läsutveckling hos små barn? Vilken plats kan leken ha på biblioteket? Kan folkbiblioteken integrera lek för att främja berättelser och läsning?