Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Lär känna varandra

Ett annat ord för erfarenheter, förutfattade meningar, personliga tolkningar och bilder av sin omgivning är livsvärld. 

Livsvärld är ett användbart begrepp när man ska förstå hur en person fungerar i en pedagogisk kontext. En livsvärld innebär personen som helhet:

  • den subjektiva uppfattningen om den egna individen, erfarenheter och upplevelser
  • det sammanhang som individen verkar inom, påverkas av och påverkar

Varje person lever i sin egen livsvärld, som påverkas av saker som uppväxt, socialt sammanhang, utbildning eller yrke, och så vidare. Vi är inte alltid medvetna om att vår livsvärld är just subjektiv och tänker inte alltid på att andra människor kan ha andra upplevelser av situationen. 

Empati underlättar för lärande

Att tänka på en persons livsvärld är ett sätt att vara empatisk i en pedagogisk kontext. Om vi anstränger oss för att se en situation ur någon annans ögon blir vi helt enkelt bättre pedagoger. På biblioteket finns det goda förutsättningar för att skapa ett pedagogiskt möte mellan livsvärldar, men det finns också risk för konflikter och kommunikationsbrister när motstridiga livsvärldar kolliderar.

Vi kan som exempel ta uppfattningen om vad ett bibliotek är. I personalens livsvärld finns det ett gigantiskt bibliotek – ett både fysiskt och digitalt – med en verksamhet full av alla möjliga kulturyttringar och tekniska prylar, och där det finns personal som kan hjälpa till med det mesta. 

I användarens livsvärld däremot kanske biblioteket bara är ett ställe där man kan låna böcker, fråga en bibliotekarie om böckerna, sitta en stund och läsa, och skriva ut dokument. 

I en sådan här krock kan det bli riktigt jobbigt om personalen inte delar med sig av sin bild av biblioteket, och försöker förmedla den på ett sätt som användaren kan förstå. Men det kan såklart också vara helt tvärtom! Ganska ofta har användarna höga krav på biblioteket, och tycker att personalen ska hjälpa till med allt, medan personalen kanske inte vill, kan, ska eller får hjälpa till med deras fråga. Oavsett kan man behöva hantera en jobbig stämning, om bilderna av vad bibliotekspersonalen kan hjälpa till med skiljer sig mycket åt.

Nu ska vi gå tillbaka till Lars. Innan Lars kommer till biblioteket har han alltså en bild av biblioteket och vad bibliotekspersonalen kan hjälpa till med, och denna bild skapar villkoren för Lars upplevelse och hans interaktion med personalen. 

Bibliotek som fenomen har relativt otydliga ramar. Som vi nämnde tidigare är det helt upp till varje enskild biblioteksorganisation att bestämma hur det pedagogiska uppdraget ska realiseras i praktiken. Detta kan leda till att användaren antar något om verksamheten som inte stämmer (eller som stämmer ibland men inte alltid). Lars är extra osäker på att fråga om hjälp eftersom han tänker att bibliotekarien bara jobbar med fysiska böcker, och inte alls är tillräckligt teknisk kunnig för att kunna hjälpa honom med en app. 

För att underlätta för ett pedagogiskt möte är det därför viktigt att som personal:

  • ta reda på så mycket som möjligt om Lars livsvärld
  • kommunicera så mycket som möjligt av sin egen
  • försöka hitta kopplingar och gemensamma referensramar.

En lyckad kommunikation mellan livsvärldar kan leda till ett bra pedagogiskt möte och innebära att ett lärande underlättas.

Att tänka på i samtalet – underlätta mötet mellan livsvärldar

  • Lär känna varandra lite! Våga ställa frågor. Berätta om dig själv och biblioteket: vad du kan och inte kan, vad verksamheten som helhet har möjlighet att hjälpa till med.
  • Försök skapa en så tydlig bild som möjligt av din roll och biblioteket.
  • Var tydlig med vad som förväntas av användaren, och vad du kommer att hjälpa till med. Når ni en gräns – dra den tydligt och uttala vad den består av. Till exempel: ”Jag kan hjälpa dig att hitta bankens webbplats och berätta hur du loggar in men efter det måste du sköta ditt bankärende själv. Så här når du kundservice om du behöver hjälp med bankärenden.”
  • Hjälps åt kollegor emellan! Det är okej om olika personer i personalen hjälper till olika mycket, så länge ni har kommit överens om en basnivå och kan kommunicera era olikheter på ett tydligt sätt kommer användaren att förstå detta. 
  • Erkänn när du inte kan något, och våga upptäcka och ta reda på något tillsammans.

Reflektionsfrågor

  • Vad signalerar biblioteket att ni är för verksamhet? Är ni i personalen överens om vilken bild ni ska förmedla om er biblioteksverksamhet?
  • Hur kommunicerar du vad man kan få hjälp med på biblioteket?
  • Vad möter man för information i receptionen? 
  • Finns bibliotekets alla erbjudanden redovisade? 
  • Hur ser det ut digitalt? Vad för information om biblioteket möter en digital besökare?

Johansson, E. & Skolverket. (2011). Möten för lärande: pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan. Stockholm: Skolverket: Fritze distributör.


Flervalsfråga

Välj rätt svar för att fortsätta till nästa lektion.

Vad innebär livsvärld i ett pedagogiskt sammanhang?

Svara rätt på testfrågan för att fortsätta.