Vad är öppen vetenskap?
I denna lektion får läsaren en grundläggande förståelse av paraplybegreppet öppen vetenskap, och begreppet livslångt lärande används för att tydligare koppla till bibliotekens roll och möjligheter.
Öppen vetenskap är ett paraplybegrepp
Öppen vetenskap är ett paraplybegrepp som tar fasta på att olika delar av den vetenskapliga processen är öppna. Detta förväntas leda till mer kunskap och fler innovationer.
Öppen vetenskap förväntas ofta leda till att det blir lättare att lösa samhällsproblem. En del – till exempel Unesco – kopplar även öppen vetenskap till delaktighet och demokrati och att fler gruppers kunskap och verklighet kan speglas i forskningen.
Alltmer vetenskaplig information kommer förmodligen att bli öppen. För den som är forskningslitterat – har förutsättningar att ta del av forskning – förenklas det livslånga lärandet.
Angreppssätt – att närma sig begreppet öppen vetenskap
Det finns flera sätt att närma sig begreppet öppen vetenskap.
Det första sättet är att närma sig begreppet öppen vetenskap genom politik och policydokument. Det återkommer vi till sist i kursen för den som vill fördjupa sig.
Det andra sättet är att lära sig mer om öppen vetenskaps olika komponenter.
Det tredje sättet är att fundera på hur en värld med öppen vetenskap skulle kunna se ut – alltså förhålla sig till en vision om öppen vetenskap och vad det kan innebära för folkbibliotek. Även detta återkommer vi till sist i kursen.
I återstoden av den här lektionen kommer vi att beskriva öppen vetenskaps olika komponenter.
Att förstå öppen vetenskap genom dess komponenter
Öppen vetenskap kan förstås som ett sätt att öppna upp den vetenskapliga processen. Om man ser på öppen vetenskap på det sättet kan man identifiera ett antal olika komponenter, eller delar av vetenskapsprocessen, som man kan öppna upp. Kungliga biblioteket tar upp fem komponenter i sina nationella riktlinjer för öppen vetenskap:
- öppen tillgång till vetenskapliga publikationer (kallas även open access eller helt enkelt öppen tillgång)
- öppen tillgång till forskningsdata (kallas även open data eller öppna data)
- öppna forskningsmetoder
- öppna lärresurser (kallas ofta open eductional resources eller OER)
- allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen (kallas vanligen medborgarforskning eller citizen science)
![](https://digiteket.se/app/uploads/2024/10/10_10_24_c9d48ac749d33504a342d1240e099aab.png)
Här väljer vi att fokusera på fyra av de fem komponenter som tas upp i de nationella riktlinjerna. Den tredje, öppna forskningsmetoder, har främst inomvetenskaplig betydelse och tas därför inte upp i kursen.
I olika sammanhang väljer man att inkludera lite olika komponenter i begreppet öppen vetenskap. I den här kursen har vi valt att ta upp de vanligaste. Tre vanliga komponenter som vi inte går in närmare på inom kursen är öppen källkod, öppna metoder och öppen metadata.
Öppen källkod är datorprogram eller delar av datorprogram som får användas utan att kontakta skaparen eller den som har upphovsrätt. Det innebär att programmerare till exempel kan återanvända kod vilket gör kodning mer effektiv.
Öppna forskningsmetoder, som Kungliga biblioteket var tidiga med att benämna, är kort sagt att beskriva forskningens arbetsflöden. Hur arbetsflödena ser ut, och hur standardiserade de är, beror mycket på forskningsområde, men kan till exempel handla om källkod och beräkningsmodeller. KB:s begrepp öppna forskningsmetoder inkluderar alltså öppen källkod.
Öppen metadata, alltså information om forskning, är också en komponent som är viktig för öppen vetenskap. Om metadata är öppna skulle det kunna vara enklare och mer transparent att exempelvis utvärdera forskning.
Vetenskapliga publikationer kan vara öppet tillgängliga (open access)
Idag är många vetenskapliga artiklar fritt tillgängliga på nätet. Det behövs inte en prenumeration för att komma åt artiklarna. För den som vet hur man söker efter vetenskapliga artiklar är mycket vetenskaplig forskning fritt tillgänglig. Man kan fortfarande söka efter vetenskapliga artiklar i speciella databaser, men eftersom mycket forskning inte ligger bakom betalväggar finns det andra sätt. Sökmotorer som Google Scholar är effektiva för att hitta forskningsartiklar. Detta återkommer vi till i lektion fyra. I lektion tre diskuterar vi forskningslitteracitet – alltså vad man behöver kunna för att ha förmåga att ta till sig innehållet i en vetenskaplig artikel.
Forskningsdata kan vara öppet tillgängliga (öppna data)
När man forskar samlar man in uppgifter – data – som man analyserar. Data behöver inte vara siffror utan kan lika gärna vara till exempel intervjuer eller historiskt källmaterial. I vissa fall är forskningsdata öppna. Då talar man om öppna forskningsdata. Även andra myndigheter än lärosäten har öppna data: de kallas myndighetsdata och finns ofta att tillgå via tjänsten Sveriges dataportal. Tanken är att om data som redan samlats in kan återanvändas av andra och i andra syften kan kraft läggas på rätt saker, istället för att göra om sådant som redan är gjort och finns tillgängligt.
Sökmotorer som Dataset Search (en del av Google) och DataCite Commons kan vara ett sätt att börja utforska om det finns data inom de områden användaren är intresserad av.
Exempel: Fornsök
Fornsök är en tjänst som Riksantikvarieämbetet tagit fram. Här finns fornlämningar utmärkta vilket innebär att det blir lättare att undvika skador på fornlämningar vid exempelvis skogsbruk. Detta är ett exempel på hur uppgifter som samlas in kan användas även för andra än de ursprungliga syftena och förpackas så de är tillgängliga för andra med andra syften. Andra skulle kunna bygga vidare på detta, exempelvis genom att planera guidade visningar i närområdet.
![Skärmdump forsnsök: Karta med en mängd markeringar vilket indikerar fornlämningar.](https://digiteket.se/app/uploads/2024/10/10_07_24_eec28e4741d246fd330b9f85257412c4-300x300.png)
Öppna lärresurser – gynnar det nyfikenhetsdrivna lärandet
Lärresurser är material som stimulerar till lärande. Öppna lärresurser (på engelska OER: open educational resources) är material som ligger öppet tillgängligt på nätet och kan vara till exempel hela kurser, fritt tillgängliga kompendier, fritt tillgängliga kursböcker eller till och med Youtubeklipp. Öppna lärresurser förenklar det livslånga lärandet eftersom materialet är gratis och lättillgängligt. Det kan dock vara en utmaning att hitta bra lärresurser och att veta när man kan lita på innehållet.
Exempel: plattformar för öppna lärresurser
Det finns många olika plattformar för öppna lärresurser för den som är intresserad. Använd en sökmotor och termen OER och det ämne du är intresserad av, till exempel fysik (OER physics). Ett exempel på en sida som samlar öppna kursböcker är Open Textbook Library.
![Open Educational resources logotyp: Uppsträckta armar ur bok.](https://digiteket.se/app/uploads/2024/10/10_07_24_df7ab696215894b02d6f05c602e58f32-300x190.png)
Medborgarforskning – allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen
Det finns många begrepp som ligger nära begreppet allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen och ofta används begreppet medborgarforskning.
Genom att vara delaktig i forskning kan användaren bli engagerad eller intresserad av forskning och kanske rentav få en större tilltro till vetenskap i allmänheten. En vanlig form för detta är att delta i ett medborgarforskningsprojekt. All forskning lämpar sig inte för medborgarforskning men ibland kan forskningen bli bättre eller mer angelägen genom samarbete utanför akademin. Det vanligaste är att man samarbetar med allmänheten när man samlar in data, men det förekommer också att man samarbetar med allmänheten i formulering av forskningsfrågor eller i analys av forskningsdata. Vi återkommer till allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen i lektion fem.
Exempel: Vårkollen
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, arrangerar årligen Vårkollen där allmänheten får möjlighet att rapportera in vårtecken. Detta kan sedan användas i och bidra till forskningen om hur växter reagerar på vårväder över tid.
![SLU logotyp](https://digiteket.se/app/uploads/2024/10/10_07_24_336a8e0caea114e81bee74e6f9fddd64-300x283.png)
Ett sätt för allmänheten att ta del av forskningen är genom forskningskommunikation. Att läsa en vetenskaplig artikel eller bok inom ett område man inte behärskar kan vara svårt och kräver ett stort intresse. En genväg för att ta till sig vetenskap är att ta del av den i populärvetenskaplig form. I populärvetenskap beskrivs forskningen på ett sätt så att den är tillgänglig för lekmän. Även dagstidningar plockar upp vetenskapliga nyheter och gör forskningen mer lättbegriplig.
Exempel: forskningskommunikation
Ett urval av svenska forskningsresultat presenteras på forskning.se. P1:s program Vetenskapsradion har dagliga inslag där bland annat svensk forskning presenteras.
Sammanfattning
Ovan har vi kort presenterat de vanligaste komponenterna inom öppen vetenskap. Öppen vetenskap är ett paraplybegrepp och det är vanligt att man plockar ut en eller ett par av komponenterna och arbetar med dem. Arbetet med öppen tillgång till publikationer har kommit längst och i lektion fyra kommer vi att gå in mer på hur man konkret kan arbeta med detta.
Google Scholar: sökmotor för forskning. Den finns både på svenska och engelska.
Sveriges dataportal: en portal för svensk myndighetsdata. Här finns mycket öppna data från bland annat svenska offentliga organisationer.
Dataset Search: Här finns mycket öppna data från hela världen.
DataCite Commons: Här finns mycket öppna data, framförallt från forskning.
Diskussionsfråga
Vilka komponenter i öppen vetenskap upplever du att det är mest aktuellt att arbeta med vid ett folkbibliotek? Vad skulle krävas för att börja arbeta med det?