Hur kan ni göra?
Men hur ska vi själv göra? Här är några förslag på vad man bör tänka på, hur man kan gå tillväga, samt för- och nackdelar med olika upplägg och vad som kan vara bra att tänka på innan man sätter igång.
Intresse och engagemang
Se till att det finns ett genuint intresse och engagemang bland deltagarna. För att använda den här tekniken krävs mycket eget driv och intresse.
Er studiecirkel blir mer framgångsrik om deltagarna är motiverade att lägga ner tid och har ett eget intresse av att lära sig om AI. När medlemmarna i studiecirkeln sedan utforskat tekniken och hittat användningsområden så kan ni sprida den mer konkreta kunskapen till övriga medlemmar i organisationen som inte är lika intresserade av trial & error.
Tidsplan
Bestäm hur mycket tid ni kan avsätta för studiecirkeln. Hur länge ska cirkeln pågå? Hur mycket tid kan ni lägga ned varje vecka/månad? Vilka deadlines ska ni ha? Det är viktigt att ha realistiska förväntningar på hur mycket tid varje deltagare kan lägga ner om ni inte kan få tid avsatt till studiecirkeln. Tumregeln är som alltid: Vill ni ha bra resultat måste ni lägga ner en del tid.
Bestäm fokusområden
Välj några specifika ämnen eller AI-tjänster att fokusera på. Området är oerhört stort och kan användas för en mängd områden. Ni behöver avgränsa er till ett antal, förslagsvis fyra till fem inledningsvis, tjänster och ett antal problem som ni vill utforska.
Vilken sorts studiecirkel?
Det finns två huvudsakliga upplägg för en studiecirkel enligt mig: den expertledda och den demokratiska.
I den expertledda varianten tar en person på sig rollen som expert samt cirkelledare. Det här är en lämplig variant om ni huvudsakligen har en person som är mer kunnig och intresserad än de övriga deltagarna. Den personen kan agera mer som lärare inledningsvis och återge sin kunskap till deltagarna som efterhand blir mer kunniga och kan bidra med egen kunskap. Fördelen med detta upplägg är att ni kommer igång snabbare eftersom ni har en person som redan är insatt samt att deltagarna inte behöver förbereda sig själva lika mycket, utan kan förlita sig på att cirkelledaren tillhandahåller merparten av kunskapen. Nackdelen är såklart att cirkelledaren måste lägga ner mycket tid på förberedelser och lätt kan känna sig överbelastad. Dessutom riskerar kunskapsöverföringen att bli enkelriktad och att deltagarna tar ledarens ord för lag och själva inte vågar ta lika mycket initiativ.
I den demokratiska varianten tar deltagare sig an kunskapsområdet som en arbetsgrupp. Ingen är ensam lärare, ledare eller expert utan cirkelns medlemmar turas om att leda, eller tar sig an kunskaperna som en grupp jämlikar. Det här är en lämplig variant för en grupp där alla redan har viss erfarenhet av AI. Fördelen med detta upplägg är att alla deltagare bidrar aktivt till inlärningsprocessen, vilket kan leda till djupare förståelse och fler perspektiv. Gruppen kan också gemensamt bestämma vilka ämnen och AI-tjänster de vill fokusera på. Risken är så klart att det utan en tydlig ledare kan bli svårt att hålla fokus och struktur, vilket kan leda till att cirkeln inte mynnar ut i konkreta resultat. Detta upplägg kräver också mer tid och engagemang från alla deltagare.
Ha realistiska förväntningar
AI-tekniken är fortfarande i sin linda och den kan på många sätt vara svår att implementera i det vardagliga biblioteksarbetet. Det finns en god chans att ni inte kommer att hitta några direkta applikationer i ert arbete med tekniken vid första försöket. Men man måste börja någonstans och förhoppningsvis lär man sig något som man kan ha stor nytta av i sitt arbete.
Jag önskar att jag kunde ge er en exakt guide för hur man ska gå tillväga, men den krassa sanningen är att allt fortfarande är så tidigt att ingen sitter inne med de rätta svaren. Dessutom utvecklar sig detta fält så väldigt snabbt att det som är sant idag kommer att vara daterat om ett halvår. Ni får själva fylla studiecirkeln med innehåll, men jag ska avsluta med att lista några förslag på olika tjänster och områden ni kan utforska samt inspirationsmaterial som vi använde oss av i vår cirkel.