Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Teknik – en enarmad bandit

När ”drog du ur kontakten” senast och lät bli att använda till exempel din telefon på en hel dag, eller ens på en hel timme? Du är inte ensam om att alltid vara uppkopplad. Den genomsnittliga personen skrollar, klickar och sveper på sin telefon mer än 2600 gånger om dagen. 

Det där suget efter teknik som många av oss känner, är inte nödvändigtvis en personlig brist. Dina favoritappar och webbsidor är ofta skapade med stort fokus på lockande design. Utformningen av funktioner, färger och ljud är delar av användarupplevelsen och påverkar hur du agerar, om du väljer att fortsätta och återkomma fler gånger. 

Vad är det då som får oss att fastna? Varför fortsätter vi att skrolla i flödet även när det bara var några minuter sedan vi kollade sist? I det här kapitlet uppehåller vi oss vid vad det är som händer i oss när vi använder teknik ofta, hur vi påverkas.

Hjärnforskningen är en relativt ung forskning så det återstår att se hur vi påverkas av digitaliseringen på lång sikt. Däremot är vi många som känner effekter av att ständigt vara uppkopplade och nåbara. Det kan handla om allt från en tendens att känna ökad social oro till att uppleva sämre koncentrationsförmåga. Förmågan till koncentration och långsiktig planering kräver en hel del av oss och konkurreras därför ut när en snabb belöning endast är ett knapptryck bort. Det är lätt att bli distraherad av diverse notifikationer som fångar vår uppmärksamhet. Främst är det vårt arbetsminne som påverkas, vilket är det vi använder när vi fokuserar och tänker. Blir vi avbrutna så kan det ta en rejäl stund att återfå koncentrationen på det vi ursprungligen gjorde.

Designen av våra appar och verktyg kan alltså bidra till att trigga vårt belöningssystem. Önskan om att få vara med, och tillhöra en grupp är väldigt central för oss människor. Vi är många som har en rädsla att missa den senaste nyheten om vi inte ständigt har koll, så kallad FoMo (fear of missing out). Det ligger en hel del gruppsykologi i detta, vi har behov av att tillhöra en grupp och det kan vara svårt att bryta kollektiva normer och ideal.

När vi har hela våra liv i en och samma pryl är risken också stor för att vårt användande följer en slags kedjereaktion. Kanske ska vi bara se vad klockan är och när vi tar upp telefonen för att titta så ser vi att vi fått ett sms, eller att det dykt upp en spännande nyhet eller att en vän kommenterat vårt senaste inlägg på Instagram. Och när vi väl följt upp alla notiser så har vi glömt vad det var vi höll på med från början.

Det är som sagt inte lätt att bryta mönster. Design utformas för att påverka människor att göra, tänka eller känna något speciellt. Det är en sak om designen gör det lätt för oss att göra rätt. Det är en annan om designen är till för att locka oss att handla något vi egentligen inte tänkt köpa, eller kanske övertyga oss om en specifik åsikt.

En ökad medvetenhet om både den design som motverkar dina mål och den som ligger i linje med hur du vill ha ditt digitala liv är alltid bra för att kunna göra nya val och förändringar. I nästa lektion går vi in på begreppet nudging för att i kommande lektioner ge exempel på hur design kan se ut och fungera och vad du kan göra för att sprida kunskaperna vidare.