Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Att knuffas till "rätt" beteende

Ibland är det väldigt lätt att göra rätt. Som på toaletterna på flygplatsen i Amsterdam. Städpersonalen där tröttnade på alla de som inte “träffade rätt” när de skulle kissa och kom på den smarta lösningen att sätta klistermärken föreställande flugor inne i pissoarerna. Det triggade besökarna att kissa prick och resulterade i fräschare toaletter för alla. Det här exemplet inspirerade nobelpristagaren i ekonomi 2017, Richard Thaler, som tillsammans med en kollega myntade begreppet nudging. Det handlar om att på olika sätt uppmuntra eller förstärka vissa beteenden.

I en digital kontext kan nudging handla om att förändra förinställda val så att det blir en större ansträngning att välja det alternativ som anses sämre. Läs mer om fenomenet i den relaterade Digiteketartikeln.

Ett annat sätt är att rama in och på det sättet förstärka det budskap eller det beteende som önskas, såsom bilden nedan.

Knappar: Jag accepterar är grönmarkerad, medan Neka cookies är vit.

Vilken knapp dras ögonen åt?

Det är också vanligt att försöka engagera användaren i lösningen på olika sätt. Kanske har du lagt märke till att kundbetyg och recensioner har en framträdande position på sidor där det säljs något. Vi är flockdjur och påverkas lätt av hur andra gör, så att visa upp bra recensioner är ett medvetet sätt att påverka oss att fatta beslut om ett inköp.

“21 personer tittar på det här boendet just nu”

“Vi har 1 rum kvar för det här priset”

“97% av våra boenden är bokade under dina resedatum”

Som du säkert noterat kan nudging vara positivt och underlätta för människor att göra rätt, men det kan också användas för att övertala och locka oss att göra val som kanske egentligen är mer rätt för den som vill sälja eller påverka oss på annat sätt.