Makerspace och uppsökande verksamhetLektion sex

En del bibliotek använder sig av makerspace och makerspacerelaterade aktiviteter i sin uppsökande verksamhet – både inom bibliotekets väggar och utanför. Helsingborgs bibliotek packar till exempel en verktygsvagn, en sådan som vissa hantverkare använder, och blir på så sätt mobila. Det är en idé som fler bibliotek tagit efter.

Ett exempel på en sådan uppsökande aktivitet är att ta med en VR-utrustning och visa VR-spel eller 360-film, till exempel från hembygden, på särskilda boenden.

Andra kan ha sin uppsökande verksamhet med makeraktiviteter förlagd till biblioteket, som Fixoteket i Säter, där man haft ett seniorprojekt inom Stärkta bibliotek. Syftet var att stärka bibliotekets funktion som mötesplats och arbetet med kunskapsökning inom MIK/digital kompetens för målgrupperna seniorer och personer med åldersrelaterade funktionsnedsättningar.

Jonna Steinrud på Säters bibliotek har bidragit med några exempel på aktiviteter i Fixotekets seniorcafé:

  • Buddha boards (mindfulnesstavla som använder vatten som målarfärg. Vattnet torkar bort på en minut och lämnar tavlan blank att målas på igen.)
  • Lyssna på musik via appar och bluetooth-högtalare (tex Spotify, SR och liknande)
  • Digital första hjälpen
  • Sticka/virka
  • Söka information på Youtube
  • Byta sticklingar
  • Roligt på internet (spel)
  • Korsord, analogt och digitalt
  • Musikkrysset

Exemplen visar att både analoga och digitala aktiviteter ryms i makerspace och att det kan ges tillfälle att lägga ett MIK-perspektiv på det mesta som görs.

Reflektionsfrågor

  • Hur skulle ni på ditt bibliotek kunna pröva makeraktiviteter i någon uppsökande verksamhet?
  • Skulle ett pop up-makerspace passa in i er verksamhet? Var skulle ni i så fall kunna tänka er ett sådant?
Om du loggar in kan du spara dina framsteg och få personligt rekommenderade kurser.

Licenstyp: © Lo Clausson

Författare: Lo Claesson

Publicerad: 2 november, 2020