Utlärt - inlärt
Ett återkommande samtal i landets lärarrum är följande:
-Kan eleverna i 8B Antiken?
-Ja, vi läste det på vårterminen i sjuan.
-Lustigt, för vi pratade om Pythagoras idag i matematiken och de hade ingen koll alls.
-Så är det ibland. Utlärt-inlärt.
Detta är en återkommande och smärtsam läxa för lärare. Poängen är att bara för att du upplever att du har överfört informationen så kan du inte vara säker på att mottagaren har tagit till sig den. Det här är ett vanligt fel som många begår. Att ta till sig information på riktigt och lära sig något är en komplex process. Om vi hade lärt oss allt bara någon öppnade munnen så hade vi alla pratat en massa språk flytande och varit mästare på frågesport. Om du vill vara säker på att någon ska lära sig något så krävs mer än att mottagaren sitter passiv under din presentation. Ju mer komplicerad information du behöver överföra desto mer tid och möjligheter måste du ge mottagaren att ta emot den för att förstå den. I denna lektion ger vi några konkreta tips på hur du kan säkerställa att de kunskaper och färdigheter du försöker förmedla faktiskt landar på det sätt som du vill.
En enkel minnesregel för hur inlärning bäst fungerar kan se ut som trappan i exemplet nedan. [Brasklapp: forskningen visar att det finns ganska svagt stöd för trappan som generell regel. Min erfarenhet efter tjugo år som lärare säger att den går att lita på i stort]. Alla människor fungerar förstås inte likadant. Men det är absolut värt att ha i bakhuvudet när du ska överföra information:
- Att läsa information
- Att läsa och lyssna på information
- Att få någon som förklarar och exemplifierar information och sätter den i kontext
- Att vidare få bearbeta/sammanfatta informationen
- Att få repetera informationen vid ett eller flera tillfällen
- Att få aktivt jobba med informationen och sedan överföra den till andra.
Eller i korthet. Ju fler delar av hjärnan som är aktiv i inlärningen, och ju mer involverad mottagaren är i inlärningen desto desto mer minns mottagaren och desto bättre befästs de färdigheter som du lär ut.
Hur kan du då säkerställa att det du vill förmedla går fram?
Enkel information som måste nå ut från ett möte eller via ett mejl
Be om någon form av kvittens eller återkoppling. Det kan handla om att deltagare får en chans att kort diskutera informationen med varandra (och på så sätt få en chans att hjälpa till om någon missuppfattat) eller göra en snabb check-out i slutet på ett mötet.
Mer komplex information som kräver eftertanke och processande
För att människor ska kunna ta till sig mer komplex information hjälper det med aktivt reflekterande. Låt informationen medföljas av reflektionsfrågor eller diskussionsfrågor som tillåter flera individer att tillsammans processa informationen. Att be gruppen sammanfatta det viktigaste gemensamt är ett sätt att öka chanserna att informationen landar.
Stora mängder information som kräver aktiva studier
Ge deltagarna tid för studier. Skapa förutsättningar genom att ge en supportstruktur i form av grupper för diskussion. Återkom till materialet mer än en gång genom att repetera. Skapa om möjligt praktiska tillfällen för gruppen att få använda sina nya kunskaper i en bibliotekskontext.
Färdigheter
Alla nya färdigheter kräver kontinuerlig övning och repetition innan de behärskas. Ett sätt att stötta inlärningen är att deltagarna efter en period får i uppgift att hjälpa andra som inte har kommit lika långt i utvecklingen av ny kunskap och färdigheter. Att undervisa om något kräver aktiva processer och hjälper den egna inlärningen. Att få hjälp av någon som är en eller ett par steg framför på kunskapstrappan gynnar också inlärningen.