MigrationsverketLektion 13

Migrationsverket hänvisar sökande till bibliotek för att låna en dator i de fall sökande själv saknar en sådan. Det har servicecenter på flera orter i landet där det kan hjälpa sökande med olika ärenden.

  • ”På frågan om hur bibliotekets personal ska hantera frågor från personer rörande Migrationsverkets verksamhet måste vi hänvisa till den policy som finns inom er egen verksamhet. Det är främst den sökandes individuella ansvar vilken personlig information de väljer att dela mig sig av till exempelvis bibliotekspersonal eller andra om de ber om hjälp.” (Handläggare, Migrationsverkets kundtjänst)

Vi ställde en ny fråga: Vad händer om bibliotekspersonalen svarar fel på en fråga och till exempel hjälper till att fylla i en blankett som leder till att besökaren får avslag på sin ansökan?

  • ”Om den sökande har bett någon om hjälp och den personen svarar fel så har den sökande själv valt att fråga någon utomstående så för att svara på din fråga så kommer inget att hända bibliotekspersonalen om de svarar fel på någon fråga.  Generellt, så uppmanar vi sökanden till bibliotek för att skriva ut blanketter och sådant och inte att de ska ta hjälp av personalen för att fylla i blanketter. Om det är så att man behöver hjälp med att fylla i blanketter så kan man vända sig till Migrationsverket eller de många olika frivilligorganisationer som kan vara behjälpliga.”  (Handläggare, Migrationsverkets kundtjänst)
Om du loggar in kan du spara dina framsteg och få personligt rekommenderade kurser.