FörberedelserLektion ett

På samma sätt som du håller i en digital bokcirkel kan du hålla i en filmcirkel med hjälp av ett digitalt mötesverktyg. Att videochatta är något som många börjar bli vana vid. Du behöver tänka på följande:

Teknik

Se över tekniken. Vilket eller vilka digitala mötesverktyg har du tillgång till?  Kan alla använda dem eller är det interna verktyg endast för biblioteksmedarbetare? (Vill du använda ett gratisverktyg kan du prova Jitsi meet. Du kan lära dig mer om den i vår Jitsi-meet-kurs).

Tema

Bestäm dig för ett filmtema och fundera på upplägget. Kanske hittar du ett färdigt tema på Cineasterna eller så skapar du ett eget tema utifrån filmer du själv väljer. Hur många filmer ska ni se? Det kan kanske vara bra att börja med fem filmer, så kan ni sedan utvärdera om det var lagom många. 

Tid

Bestäm vilka datum ni kommer att ses och se till att lämna ungefär en och en halv vecka mellan varje filmprat så att alla hinner se filmen. Vi rekommenderar att ni bokar in ett inledande kortare möte, sedan fem möten där ni pratar om filmerna och ett sista möte som avslutning.  

Marknadföring

Marknadsför filmcirkeln på bibliotekets webbsida och i sociala medier, till exempel genom att skapa ett event på Facebook. Du kan skapa ett tilltalande bildinlägg för sociala medier i Canva.  Tänk på att begränsa antalet deltagare då alla ska hinna få chansen att prata inom den tidsramen du satt. Finns det många intresserade kan ni kanske starta fler filmcirklar. 

Värd och samtalsledare

Fördela ansvaret i biblioteksgruppen utifrån antalet filmcirkeldeltagare. Blir ni en liten filmcirkel kan en person hålla i samtalet och agera som både värd och samtalsledare. Är ni många kan det vara bra att vara två. Bestäm då vem som blir samtalsledaren och värden för filmcirkeln. Värden är den som hälsar alla välkomna och som ser till att ordningsregler följs samt håller koll på chatten och vem som vill få ordet. Samtalsledaren är den som ställer frågorna och driver samtalet framåt. Det är viktigt att värden och samtalsledaren båda kan hantera det digitala mötesverktyget som valts och är överens om ordningsreglerna.

Om du loggar in kan du spara dina framsteg och få personligt rekommenderade kurser.

Författare: Mélanie Piedoie

Publicerad: 3 juni, 2020