Hur möter de stora teknikföretagen coronarelaterad falsk information?Lektion 13

Ett av motmedlen mot desinformationen som primärt sprids på sociala medier är att teknikjättarna ändrar sina algoritmer och framhåller information från auktoriteter som folkhälsomyndigheter samt raderar mer problematiskt innehåll. En del av detta är redan igång, även om det troligtvis kommer hända mer inom en snar framtid. De stora teknikjättarna Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Reddit, Twitter and YouTube har gått ut med ett gemensamt uttalande den 16 mars där de kortfattat beskriver att deras målsättning är att bekämpa virusmisinformation.

“We are working closely together on COVID-19 response efforts. We’re helping millions of people stay connected while also jointly combating fraud and misinformation about the virus, elevating authoritative content on our platforms, and sharing critical updates in coordination with government healthcare agencies around the world.”

Vid en sökning på “corona” på Facebook lyfts nu officiella källor som WHO och Folkhälsomyndigheten fram.  Vid tillfället för min skärmdump (19/3) får jag dock en uppmaning att besöka amerikanska myndigheten istället för Folkhälsomyndigheten.

Prompt från Facebook vid sökning på "corona" som uppmanar en att besöka officiella källor.

Informationsruta från Facebook vid sökning på corona.

Även vid googlesökningar möts man av länkar till myndigheter och officiella källor som ett sätt att stävja des- och misinformation.

Prompt från Google vid sökning på corona med officiella myndighetskällor länkade.

Informationsruta från Google vid sökning på "Corona".

Längre ner bland sökträffarna på Facebook finns också egenskapade grupperna där des- och misinformation samt spekulationer grasserar blandat med folk som är oroliga och letar information. Här finns också uppmaningar att ta hand om varandra och folk som erbjuder att köra hem förnödenheter till folk som hör till riskgrupperna. Den ytterst felaktiga statistiken nedan hämtades från en av de större Coronagrupperna.

Graf med ytterst felaktiga siffror som sprids i Facebookgrupper.

Hemmasnickrad felaktig statistik från Coronagrupp på Facebook.

Facebook har också stängt av möjligheten att söka efter termen “corona” inuti grupper. Detta innebär ju också att det är svårt att hitta information i seriösa sammanhang.  Twitter har gått ut med att de kommer radera inlägg och banna konton som sprider des- och misinformation som ett led i att minimera spridning av denna.

Skärmdump på sökning på corona inuti grupp, Facebook rapporterar inga träffar.

Facebook har stängt av möjligheten att söka på "corona" i grupper.

Dessa informationsgiganters makt blir extra tydlig när det blir fel i algoritmerna, till exempel raderades den 17 mars en mängd coronarelaterade inlägg som som felaktigt markerats som spam.

Som vanligt så brukar ju dock lurendrejare hitta vägar runt de tekniska begränsningarna som införs. Till exempel så finns det en uppsjö av annonser där man till exempel ombeds göra en typisk klickbetesomröstning som “Trump versus Biden, vem väljer du” och i nästa steg uppmanas du att uppge din mejladdress för att sen bombarderas av dramatiska annonser kring mirakelbotemedel och dylikt.

Samtidigt med detta brottas både Facebook och Youtube med att deras mänskliga moderatorer kan bli sjuka och har nu gått ut med att de i större utsträckning framöver ska förlita sig på mer på automatiserade rutiner och AI för att hantera problematiskt material. Vi får väl vid ett senare tillfälle utvärdera hur de algoritmiska lösningarna på mänskliga problem har fungerat.

Även WhatsApp, som tidigare har plågats mycket av des- och misinformation, är åter igen ett nav för falsk information

Om du loggar in kan du spara dina framsteg och få personligt rekommenderade kurser.

Licenstyp:

CC-BY-NC-SA