Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Första kursdagen

Efter att ha sagt hej och välkomnat alla och informerat om praktiska saker, brukar jag inleda den första dagen med följande övning:

Skriv ned allt som ni tänker på när ni tänker fantasy. (Till exempel magiska föremål, trollkarlar, drakar, monster, legender, folksagor, gudasagor, älvor, folktro, skogsrå, krig, vampyrer, varulvar, dvärgar, jättar, spöken, svärd med namn, alver, orcher, troll, främmande världar osv.)

Antingen låter du eleverna skriva var och en för sig eller så gör ni övningen tillsammans och du skriver upp orden på en whiteboard eller liknande. Det finns inget som är rätt eller fel här, men man kan diskutera lite kring de ord som inte är helt självklara för en själv. Om inte annat så kanske man lär sig något nytt, till exempel om något spel på fantasytema som man inte redan känner till.

Efter första övningen kan du också ställa frågan: ”Vad är fantasy för er?” till deltagarna.

Illustrerad bild, två personer sitter framför en datorskärm. Över dem lutar en blå drake med sylvassa tänder.

Ai-genererad bild med Midjourney, CC BY-NC 4.0

Föreläsning – Vad är fantasy?

Efter den gemensamma inledningen brukar jag hålla en kort föreläsning kring vad fantasy är och vilka specifika egenskaper genren har. Beroende på deltagarnas ålder formulerar jag mig olika när jag berättar om detta. Men det kan låta ungefär så här:

”Fantasyn berättar om företeelser, alltså händelser, som läsaren egentligen vet är omöjliga. Även författaren vet att händelserna i boken är omöjliga, men berättar ändå sin historia som att det omöjliga faktiskt är möjligt. Författaren och läsaren är överens om att historien som berättas är påhittad och aldrig kan inträffa, men båda två beter sig som att det omöjliga faktiskt är möjligt.

Den mest klassiska fantasyn är: En storslagen äventyrsberättelse som utspelar sig i en västeuropeisk sago-medeltid där magi finns och alver, häxor, trollkarlar och drakar lever. Men fantasy kan vara väldigt mycket mer än så.”

Här kan du ge exempel på olika böcker som du gillar och som är fantasy för dig. Många barn och vuxna tänker till exempel inte på Bröderna Lejonhjärta som en fantasybok, men för mig känns det som en självklar bok inom genren.

Sedan brukar jag prata om några saker som kännetecknar fantasygenren. Har du en whiteboard till hands så kan du skriva upp en lista i punktform på den. Här ger jag några exempel på vad jag brukar prata om, men du kan förstås prata om det som känns enklast och naturligast för dig.

Världen/miljön i fantasyböcker

  • Du kan berätta om att miljön ofta speglar varelserna som bor där. Sagan om ringen är bra att använda som ett klassiskt exempel. Hur bor alverna? Hur ser det ut där Sauron bor?
  • Du kan berätta om att det ofta finns parallella världar i fantasyböcker som huvudpersonen vandrar emellan, och ge exempel på böcker. Böckerna om Narnia brukar de flesta känna till, men det finns betydligt nyare serier som till exempel Resebyrån Främmande världar av L. D. Lapinski eller Tilly och bokvandrarna av Anna James. 
  • Du kan prata om kartorna som ofta finns i fantasyböcker. Ställ gärna frågan varför de tror att det är så vanligt med kartor i fantasyböcker. 

Hjälte/hjältinna

  • Du kan berätta att i äldre fantasyböcker var hjälten ofta en ung man som inte kände till sitt ursprung. Många gånger son till en mäktig man och med ett arv att förvalta. Men numera finns också en hel del fantasyhjältinnor. Om du vill kan du ställa frågan varför de tror att det har sett ut på det här sättet, alternativt förklara varför det sett ut så här.
  • Hjältarna är (nästan) alltid goda och deras handlande får ofta världsomfattande konsekvenser, till exempel Harry Potter, Sagan om ringen, Eragon. Hjältarnas roll kan till och med vara avgörande för hela fantasyvärldens fortlevnad. Ofta handlar det om att de måste rädda världen från ondskan.
  • Berätta om din favorithjälte/-hjältinna och varför du gillar dem. Mina favoriter är Morrigan Crow i Jessica Townsends bokserie Nevermoor och Herbie i Thomas Taylors böcker om Avgrundens Havsbad som börjar med boken Malamander.

Quest – uppdrag, gåta som ska lösas

  • Om du har yngre deltagare framför dig så börja med att förklara ordet quest.
  • Berätta att huvudpersonen har ett uppdrag eller ett problem som ska lösas och att det är det som leder handlingen och spänningen framåt i boken. Till exempel Frodo som ska förgöra ringen genom att kasta den i Domedagsklyftan. 

Ont och gott

  • De flesta fantasyböcker behandlar temat ont och gott.
  • Huvudpersonerna i fantasyberättelsen är ofta hjältar som har som mål att befria världen från ondska.
  • Ondskan är ofta den elaka härskaren som invaderar landet med sin armé.
  • Ge exempel från böcker du läst. Jag brukar prata om att i Brian Jacques böcker om Redwall är det alltid möss, harar och igelkottar som är de goda medan t.ex. illrar, rävar och vesslor är de elaka. Spår av detta kan man också se i bokserien Woodwalkers. Där är huvudpersonen visserligen en puma, men vargarna hör till fienden och ekorren Holly till vännerna. 
  • Om deltagarna läst Holly Blacks bokserie Magisterium kan man ha en intressant diskussion utifrån den. Där visar det sig nämligen att huvudpersonen, som läsaren från början tror är den goda hjälten, egentligen är den onda fienden. På grund av en återfödelse som inte gått som beräknat har han själv glömt bort detta. 

Episk

  • Du kan prata om vad episkt betyder. Nu för tiden används ordet episkt ofta som synonymt med storslaget. De flesta barn och ungdomar använder sig av ordet i den betydelsen. Men den ursprungliga betydelsen är berättande och kommer från ordet epik, berättande litteratur.
  • Episka berättelser utspelar sig ofta över lång tid och kan beskriva en eller flera människors hela liv, eller flera generationers liv.

Magiska föremål och magi

  • Du kan berätta om några av de magiska föremål i olika fantasyvärldar som du känner till och vilka egenskaper de har. Till exempel Harry Potters osynlighetsmantel, Frodos ring eller Herbies uremit i boken Malamander.
  • Om man vill ha magi med i sin text måste man ha regler för den. Har man inga regler blir textens handling inte trovärdig. Om en magiker kan göra allt med sin magi är ju boken redan slut innan den har börjat. I samma stund som hjälten tänker att den ska bekämpa ondskan, har den klarat av uppdraget. I Sagan om ringen har Tolkien till exempel bestämt att Gandalf inte kan använda för mycket magi för då kommer det att ta för mycket på hans krafter. Han kan inte heller göra saker som går emot naturen, som att få snö att börja brinna. Fråga gärna dina deltagare vilka regler kring magi som finns i Harry Potter-böckerna (de har ofta stenkoll på detta).
  •  Du kan berätta att vi återkommer till reglerna kring magin i övningar längre fram.
En svart fågel (korp) i närbild.

Fotografi av Michael Jerrard, enligt Unsplash license

Övernaturliga varelser

  • Du kan berätta om några av alla de odjur som finns inom mytologin. Till exempel kentaurer, sirener, basilisker, enhörningar osv.
  • Fråga vilka odjur de känner till från böcker de läst.
  • Prata om att J.K. Rowling använt många mytologiska varelser i sina böcker. Till exempel gripar, Fågel Fenix osv., och berätta att hon lånat dem från äldre berättelser och texter. Ibland tror barnen att hon har hittat på dem.
  • Passa också på att boktipsa om alla de böcker som finns om väsen och mytologiska berättelser. 

Egennamn

  • Du kan prata om att egennamnen i fantasyböckerna ofta berättar något om personen. Vad är det för skillnad på en häst som heter Brunte och en som heter Silverblixten?
  • Prata om vad personer heter i fantasyböcker. Kan man höra på namnet om någon är ond eller god? Sauron kommer från ett fornnordiskt ord som betyder ”avskyvärd” eller ”förhatlig”. Exempel på namn som kan betyda något: Vilda, Engla, Bror.
  • I bokserien Redwall heter de elaka saker som Rötnos, Grodmun, Malört (en växt med besk smak och genomträngande lukt) eller Kryptass. Medan de snälla heter Martin, Rose, Felldoh eller Celandine.

Som avslutning brukar jag prata om att man inte behöver använda alla ovanstående kriterier om man skriver en fantasybok, men att det är bra att känna till dem. Då kan man själv bestämma när man vill hålla sig till klassiskt fantasyskrivande och när man vill bryta mot reglerna.

Vad är skillnaden på fantasy och science fiction?

Det är en fråga som alltid ställs av någon deltagare på kursen och jag brukar svara såhär:

Science fiction, som brukar förkortas sf, handlar oftast om framtiden, hur världen en dag kan komma att se ut. Där har tekniken ofta en viktig och framträdande roll. Fantasyn utspelar sig i en alternativ värld som oftast liknar den medeltida världen, magi har en framträdande roll och tekniken liknar den som fanns på medeltiden i vår värld. Om det som sker i fantasyn aldrig kommer att kunna ske på riktigt, så kanske det som sker i science fiction-berättelserna kan ske i framtiden. Science fiction kan även utspelas i vår tid, men där ser verkligheten lite annorlunda ut än vår. Många science fiction-berättelser utspelar sig i yttre rymden.

Skrivövningar

Nu är det dags att börja göra skrivövningar! Tänk på att lägga in en paus någonstans mellan de olika skrivövningarna. Uppmuntra deltagarna att resa sig upp och röra sig under några minuter. Om de sitter kvar och fikar på samma plats som de skriver är tre timmar mycket lång tid.

Ni ska nu få ett konstigt ord från mig. Ingen vet vad detta ord betyder, jag vet det inte, ni vet det inte. Er uppgift blir nu att skriva några minuter om vad detta kan vara för något. Ordet som ni får av mig är _________.

Som skrivarledare kan du hitta på ett konstigt ord som du skriver upp någonstans där deltagarna kan se det. Har du svårt att hitta på ord så finns här några som jag brukar använda: purka, trill, frallum, knäv, artem, metram, vrim.

Nu ska ni själva få hitta på ord som inte finns. Här finns lappar som ni skriver orden på. När ni är klara lägger vi dem i en gemensam hög. Det finns inget som är rätt eller fel så ni kan skriva vad ni vill. Det är inte heller så att någon kommer veta vem som hittade på vilket ord.

Låt deltagarna själva hitta på konstiga ord. Skriv på små lappar som ni samlar i en hög så behöver ingen känna sig utpekad eller skämmas för sina ord. Dra lappar ur högen och läs för varandra. Lyssna och fundera på vad orden låter som. Om någon har skrivit Knoko, så kanske en deltagare tycker att det låter som en godissort medan en annan tycker att det låter som namnet på ett odjur. Eller är det kanske ett egennamn? Knoko Brölmint bultade på dörren. Läs orden och samtala i gruppen kring dem.

Låt högen med ord ligga kvar på bordet. De kan användas vid flera övningar. Jag brukar säga att deltagarna själva får välja om de vill plocka in orden i andra övningar eller inte.

Bestäm att frallum är en maträtt (eller ett klädesplagg, en farkost, en svordom, ett husdjur). Alla skriver sedan en kort text om det och delar med varandra:
Jag äter alltid frallum på söndagarna. Det är min favoritefterrätt. Jag brukar ha mycket sås till, gärna med mintsmak. Min bror tycker att det smakar för mycket tandkräm och vill hellre ha kolasås.”

Skriv en faktatext om en frallum:
Frallum är en djurart som ser väldigt annorlunda ut jämfört med andra djurarter. Oftast har de ett platt ansikte med stora ögon. Vissa sorter har även två svansar. De brukar vara melerade i olika gröna färger så att de lätt kan gömma sig i barrskogen.”

Skriv en text där du inte förklarar vad en frallum är utan låter läsaren själv förstå det:
”Jag lutade mig bakåt i stolen, la upp fötterna på pallen framför brasan och hällde det kalla glaset med frallum i min mun. Det smakade ljuvligt och det kittlade i halsen. Det här var jag värd efter en hel dags arbetande med drakbebisarna.”

Skriv en text med flera konstiga ord, använd dem som om de vore normala.
”Jag svepte purkan runt kroppen och satte trillen på huvudet. Nu var det bråttom. Utanför stod min frallum och väntade. Jag hade egentligen inte tid att veva i gång den och var tacksam för att den startade på andra varvet. En knäv låg på vägen och trots att jag förstod att Artem skulle bli ledsen körde jag över den. Han skulle förstå när han fick veta hur det stod till med all giftig metram i det här landet. Plötsligt tog det stopp. Min frallum hade fastnat i någonting. ‘Vrim!’, vrålade jag och slog handen i ratten.”

Inför nästa övning brukar jag inleda med att samtala om hur magi fungerar i en fantasybok. Att man måste ha regler för att boken ska kännas trovärdig. Jag brukar använda Harry Potter-böckerna som exempel, eftersom många känner till dem. Får trollkarlarna och häxorna i Harry Potter använda magi hur som helst? Får vem som helst göra det? Hur hade berättelsen blivit om alla hade kunnat trolla allting hela tiden?

Börja med att hjälpas åt att skriva upp alla magiska förmågor som ni kan komma på. Skriv dem förslagsvis på en tavla så att alla kan läsa dem. (Exempel på förmågor: göra sig osynlig, telepati, tala med djur/fåglar, förvandla sig själv, förvandla andra till något, tanketala med drakar, förflytta sig mellan olika världar, andas under vatten … osv.)

Du behöver också bilder på saker. Jag har klippt ut bilder på olika föremål eller varelser ur gallrade barnböcker. Välj gärna så udda bilder som möjligt, det är bara bra om man har lite svårt att förstå vad det är på bilden. Sven Nordqvists böcker är till exempel mycket tacksamma att använda.

Låt alla deltagare dra en bild och sedan välja en magisk förmåga från tavlan. Skriv sedan en text och berätta om hur föremålet på bilden hjälper dig att använda din magiska förmåga.

Nu får ni välja varsin magisk förmåga och sedan får ni dra en bild ur den här högen. Texten ni skriver handlar om hur man använder föremålet på bilden för att använda sin magiska förmåga.

Du kan visa en bild och säga: Till exempel kan du berätta om hur den här cykeln gör att du kan bli osynlig.

Välj en fantasykaraktär som du gillar och skriv om en dag i den personens liv. Du bestämmer helt fritt hur mycket eller lite du vill följa ursprungsmanuset.