Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Förberedelser

Skrivkursen är tre dagar lång och varje kursdag är tre timmar lång. Förslagsvis lägger du in en paus i mitten av varje kursdag där du bjuder på fika eller frukt. Jag har haft den här kursen för barn mellan 8 och 12 år och för ungdomar mellan 13 och 16 år. Tanken med kursen är att ge dem ett smörgåsbord av idéer så att de så småningom kan skapa en egen fantasyvärld. En del deltagare kommer till kursen och har redan en egen värld med sig, då får de förstås chansen att utveckla den. Den tredje dagen brukar jag låta dem som vill börja arbeta på sin egen berättelse, men för de som inte vill det har jag alltid med några extra skrivövningar.

Person håller i en trollstav över en kokande gryta ur vilken det väller fram rök.

Fotografi av Artem Maltsev, tillgänglig enligt Unsplash license

Att locka deltagare

Jag tycker att åtta deltagare är ett bra maxantal att ha på en kurs. Då får alla utrymme för att läsa upp sina texter och ställa frågor. 

Hur hittar man då sina deltagare? Om det är en kurs för barn tycker jag att den vanliga marknadsföringen, som troligtvis de flesta bibliotek använder sig av, fungerar bra. Det vill säga att affischera och publicera information på webb och i sociala medier om programmet. Ofta läser barnens föräldrar informationen och på så vis hittar den fram till rätt barn. 

Ska man däremot ha en kurs för ungdomar är direktkontakt betydligt viktigare. Chansen att få en ungdom att komma till din aktivitet ökar avsevärt om du berättat muntligt om den. Bästa tipset är att gå fram och prata med ungdomarna du möter direkt på plats i biblioteksrummet. Har du redan kontaktvägar till ungdomar så använd dem. Bra relationer till personal på ungdomsgårdar och skolbibliotek är också viktigt, de kan bli en förlängd arm som handplockar skrivande ungdomar åt dig som du inte redan känner till. Se sedan till att upprätthålla en god kontakt till de ungdomar du möter. Många gånger har jag känt mig obekväm som ständigt hälsar och tipsar om aktiviteter, men eftersom de flesta ungdomar återkommer tror jag inte att de uppfattar mig som den tjatiga vuxna jag är rädd för att uppfattas som. 

Jag har noterat att det till en vanlig skrivkurs kommer övervägande flickor, men till en fantasyskrivkurs kommer det ofta minst lika många pojkar. Vill man alltså locka fler pojkar till bibliotekets skrivverksamhet så kan man med fördel ha en kurs på temat fantasy. 

Ett bra tips om en hel grupp vill hålla kontakten med varandra är att skapa sms-grupper eller använda WhatsApp. E-post fungerar oftast dåligt ihop med ungdomar, tycker jag, men kan förstås användas om man ska skicka texter till varandra.

På papper, dator eller mobil

Barn och ungdomar är vana vid att skriva på Ipad, skoldatorer eller sina telefoner. Jag har alltid papper och penna med till kurserna eftersom några av övningarna måste göras med det. Ska man till exempel vara flera som skriver på samma text eller om man ska skicka text eller ord till varandra är det mycket enklare att låta dem skriva för hand. Om man har en kurs för yngre barn skulle jag rekommendera att de skriver för hand hela tiden så att inte Ipaden eller telefonen tar fokus från det man arbetar med. Men när det kommer till ungdomar, som kanske redan har skaffat sig skrivvanor, brukar jag låta dem skriva på det sätt som de helst vill själva. Någon kommer då att plocka upp en Ipad från sin ryggsäck, som den haft med lite i smyg men inte vågat ta fram, någon annan kommer att välja att skriva i sin telefon, men många kommer, enligt min erfarenhet, att fortsätta att skriva med papper och penna. 

Det är bra om du har tänkt över på vilket sätt ni ska använda texterna efter kursen. Om du tänker göra någon typ av utställning av dem eller på annat sätt exponera dem i biblioteket så se till att du får dem på det sätt som passar dig bäst. Vissa övningar kanske du ber dem skriva på extra snyggt papper för att ni ska sätta upp dem eller också ber du dem att skicka kopior till dig digitalt så att texterna inte försvinner. Om de ska skicka texter till dig så se till att du fått texten innan ni skiljs åt, det är svårare att få den inlämnad i efterhand. 

Jag skickar ibland ett välkomstbrev till mina elever och berättar för dem hur jag tänker kring själva skrivandet. Det kan stå ungefär så här i brevet: Jag har pennor, suddgummin och papper på plats som du kan använda. Om du tillhör dem som har en favoritpenna eller en skrivbok där du samlar alla dina texter så går det bra att ta med den. Föredrar du att skriva på Ipad eller bärbar dator går det också bra att ta med den till lektionen, men det är inget måste. Du väljer själv vilket som känns bäst för just dig. 

Material som behövs

  • Pennor.
  • Suddgummin.
  • Papper, med och utan ränder.
  • Små färgglada papperslappar att skriva påhittade namn och ord på.
  • Fantasyböcker med inspirerande kartor. Exempel på olika typer av kartor finns i Thomas Taylors Malamander, Christopher Paolinis Eragon, Maria Turtschaninoffs Maresi eller Brian Jacques bokserie om Redwall
  • Böcker om folktro och väsen, magi eller monster. Exempelvis Peter Bergtings Drakar eller Bo Erikssons Monsterbestiarium
  • Kartmall, storystarter och bilder med olika föremål på.

Möblera rätt

Det är bra om ni har tillgång till ett rum där ni kan stänga dörren och vara i fred. Jag har haft skrivworkshops på en barnavdelning där ordinarie verksamhet pågick och även i ett rum med glasade väggar där man såg allting som skedde runt omkring. Det går att genomföra en skrivstund på det här sättet, men det kräver mycket mer av dig som ledare att behålla deltagarnas fokus på det ni ska göra tillsammans. Det allra bästa är att ha ett eget rum där ni kan försvinna in i skrivandets värld utan att någon annan stör. 

Om det är möjligt möblera gärna i en cirkel så att deltagarna kan sitta så att de ser varandra. Att låta dem sitta på rad, där några har ryggarna mot andra, är inte att rekommendera, då kommer de som sitter längst fram ta mycket plats i samtalen och de som sitter längre bak inte vara lika aktiva.

Att tänka på

  • Bra att vara i ett rum med whiteboard eller en annan typ av tavla att skriva på.
  • Bra att ha tips på fantasyböcker med sig eller skyltade i närheten av rummet.
  • Bra att bjuda på fika/frukt och dryck och låta alla sträcka på benen i halvtid.
  • Bra att ha extra tid till att plocka ihop efteråt, eftersom det med stor sannolikhet kommer att stanna deltagare för att småprata om sina idéer och fantasyvärldar.
  • Fantasy är ett stort ämne och du kommer att möta personer som ställer frågor du inte kan svara på eller har åsikter om böcker eller världar du inte känner till. Ingen kan ha läst alla böcker eller ha koll på alla spel, så känn dig trygg i att du kan tillräckligt mycket ändå och att det är okej att svara ”Det vet jag inte” på en del av deltagarnas frågor.

Reflektionsfrågor

  • Fundera över vilka tillvägagångssätt som ni har på biblioteket för att locka barn och unga till aktiviteter. Vilka har fungerat bäst? Finns det andra kontaktvägar som skulle vara intressanta att använda för att nå ut med information om en skrivkurs?
  • Hur kan du synliggöra bibliotekets skrivande verksamhet i biblioteksrummet?
  • Vilka tillvägagångssätt har du för att ta kontakt med ungdomar som besöker biblioteket?