Gå direkt till kursmenyn Gå direkt till innehållet

Andra kursdagen

Om du vill starta dagen med en skrivövning så gör det. Gör förslagsvis en av övningarna från dag 1 där ni kan återanvända alla påhittade ord.

Föreläsning – Fantasyns historia

Jag brukar börja dag två med att berätta om fantasyns historia. Hur ingående man berättar och vad man berättar om får man givetvis anpassa efter åldrarna på sin målgrupp.

Några förslag:

  • Du kan berätta om att historier om monster, magi och gudar troligtvis har funnits lika länge som människor har kunnat berätta saker för varandra. Detta gör att fantasyn har funnits en lång, lång tid innan den blev en bokgenre.
  • Du kan ge exempel på litteratur som utgör fantasygrunden: Bibeln, Koranen, Toran, Gilgamesheposet, Tusen och en natt, Odysséen, Beowulf, legenden om Kung Artur, Rolandssången, Nibelungensången, grekisk, romersk och nordisk mytologi, folktro, sagor, Den poetiska Eddan och berätta så mycket eller lite du vill om dem.
  • Du kan berätta om författaren J.R.R. Tolkien som hämtade mycket inspiration från allt som nämns ovan och sedan lade grunden för det som de flesta av oss tänker på när vi idag tänker på fantasy. Det vill säga historier som utspelar sig i en medeltida storslagen magisk värld.
  • Du kan prata om att mycket av det som återfinns i dagens fantasykultur egentligen kommer från de mycket gamla texterna. Att till exempel Disney har plockat upp gamla berättelser från Tusen och en natt (Aladdin, Sinbad Sjöfararen) och gjort tecknade filmer av dem. I serietidningsform finns också versioner av Ali Baba och de 40 rövarna med Musse Pigg i huvudrollen eller Kalle Anka som möter Kung Artur. Historien om Kung Artur känner barnen ofta till från flera olika håll.
Illustrerad bild, en bok med ett träd som växer ovanpå. Mörk bakgrund.

Ai-genererad bild med Midjourney, CC BY-NC 4.0

Skrivövningar

Dagens första skrivövning är uppdelad i två delar. Ge inte alla instruktioner på en gång utan gör den första övningen innan du berättar om den andra. Spara uppläsningen av övning ett och läs upp tillsammans med övning två så att ni kan prata om förändringen av texten.

Berätta om hur din morgon har varit. Du kan berätta om hur din morgon var på riktigt om du vill eller också kan du hitta på en morgon. Huvudsaken är att du har ett stycke text som du sedan ska arbeta vidare med.

Läs upp ett exempel. Om du inte gör ett eget kan du använda detta:
Nils vaknade av att mamma drog upp rullgardinen. ”Kommer du inte ihåg att du ska till biblioteket på skrivarkurs i dag?” sa hon och öppnade fönstret. ”Du får plocka fram frukost själv, jag ska iväg till Uppsala och handla skor med Ellen.”
Det kom en kall vind in genom fönstret och Nils drog upp täcket över axlarna. Plötsligt gav mobiltelefonen på nattduksbordet ifrån sig ett surrande. Han sträckte ut handen och trevade efter den, han hoppades att det var Sara som äntligen svarade på hans sms.”

Berätta nu samma historia om hur din morgon var, men gör det i fantasystil.
Läs upp ett eget exempel:

”Nils vaknade av att Storhäxan drog upp rullgardinen. ”Kommer du inte ihåg att du ska till Storskogen på varulvsjakt idag?” sa hon och öppnade fönstret. ”Du får putsa det magiska svärdet själv, jag ska iväg till Bortre Sala och leta efter sjumilastövlar till Ellen.”
Det kom en kall vind in genom fönstret och Nils drog upp det lappade täcket över axlarna. Plötsligt landade en silverfink på nattduksbordet. Den gav ifrån sig ett kvitter. Han sträckte ut handen och trevade efter den lilla fågeln. Hoppas det var Sara som äntligen hade skickat ett meddelande.”

När ni läser upp era texter så leta och jämför i dem vilka ord ni har ändrat för att texten ska kännas mer som fantasy.

Illustrerad bild av stort biblioteksrum med hyllor runtom med en stor drake i mitten.

Ai-genererad bild med Midjourney, CC BY-NC 4.0

Skriv en faktatext om en påhittad fantasyvarelse. Skriv som om du gjorde en text till en faktabok.

Berätta om vad varelsen äter, var den bor, vilka egenskaper den har, storlek, utseende, om man kan ha nytta av den på något sätt, till exempel som riddjur eller om den har skinn man tillvaratar eller om den lägger ägg som man kan äta. 

Yngre barn, eller de som blir klara snabbt, kan få rita en bild av sin varelse. Om du vill kan du ha skapat en mall som du delar ut till deltagarna där de får fylla i fakta om varelsen.

Nedanstående övning kan du inleda med att berätta om skillnaden mellan att beskriva och gestalta, och sedan berättar du för deltagarna att de ska få prova på att gestalta ett möte med varelsen som de beskrivit i faktatexten som de nyss arbetat med.

Om du vill kan du läsa upp ett eget exempel innan övningen eller använda mitt exempel

Gestalta ett möte med en varelse från en fantasyvärld. Använd gärna den påhittade varelsen från föregående övning. Mötet kan vara hotfullt, skrämmande eller bara ett vanligt samtal. Använd de fem sinnena för att gestalta varelsen. Hur ser den ut? Vad luktar den? Hur känns den? Låter den? Smakar den något?

Eftersom detta är dagens sista skrivövning kan du låta den ta så lång tid ni behöver. Om ni hinner läser ni upp era texter idag, om ni inte hinner kan ni starta morgondagen med textläsning. Om du har tid över finns det extra övningar i slutet av lektion tre som du kan välja att plocka in här.

Gestalta vs beskriva 

Att gestalta betyder att man ger läsaren bilder av det som sker i berättelsen genom att till exempel använda verb som talar om vad som sker och hur det sker. Motsatsen till gestaltning är beskrivande där du använder adjektiv för att berätta vad som händer. 

Gestaltande: Robin sjönk sakta ihop på stolen, pennan föll ur handen på henne och pannan slog mjukt mot bordsskivan. Det gick inte många sekunder förrän hon snarkade ljudligt.

Beskrivande: Robin var jättetrött och somnade med huvudet på skrivbordet inom fem sekunder.

Varför är gestaltande bättre än beskrivande? Jo, för att läsaren känner och upplever texten på ett annat sätt om den gestaltas i stället för beskrivs. En gestaltad text blir mer levande och som en film i huvudet på läsaren, läsaren kommer närmare huvudpersonen och tappar inte intresset för texten lika snabbt.