Att leda en skrivkurs på temat fantasy
Detta är en kurs för dig som är intresserad av att arbeta med skrivande tillsammans med barn eller unga på temat fantasy på bibliotek. Kursen utgår från en tredagars skrivkurs, bestående av tre skrivworkshops som är anpassade för barn och unga mellan 8 och 16 år. Innehållet kan dock justeras och användas även för en vuxen målgrupp. Tanken är att denna kurs ska ge dig de grundläggande kunskaper som behövs för att du själv ska kunna arrangera en liknande skrivkurs på ditt bibliotek. Du behöver därmed inte ha någon tidigare erfarenhet av att leda skrivträffar.
Det går alldeles utmärkt att plocka ut valda delar ur upplägg och skrivövningar för att sätta samman dem till din egen variant. Till exempel kan du göra kortare skrivworkshops på temat fantasy utifrån materialet. Det går också mycket bra att använda skrivövningarna i andra typer av barnverksamhet, exempelvis kan du använda en övning under en bokfika-träff.
Syfte
Syftet med denna kurs är att på ett enkelt sätt ge vägledning åt den som vill arrangera en skrivkurs på temat fantasy med en barn- eller ungdomsgrupp. Du behöver inte vara en van skribent eller expert på genren för att, efter genomgången kurs, kunna genomföra en kortare eller längre skrivkurs på temat fantasy.
Kunskapsmål
När du är klar med denna kurs har du:
- fått övergripande kunskaper om fantasy som genre och vilka centrala delar som kännetecknar en fantasyberättelse,
- fått kunskap om hur du kan vägleda barn och unga i en kreativ skrivprocess,
- fått kunskaper i hur du kan planera och genomföra en skrivkurs för barn och unga på bibliotek.
Kursens upplägg
Kursen består av fem lektioner. De två inledande kapitlen handlar om förberedelser och pedagogik, sedan följer tre lektioner där varje lektion motsvarar en dag av skrivkursen. Varje dag börjar med en kort föreläsning och fortsätter med skrivövningar och har en steg för steg-metodik. Den sista lektionen innehåller avslutande reflektioner och tips kring hur du kan planera en egen skrivträff utifrån materialet i denna kurs.
Skrivövningarna i kursen har ett direkt tilltal till dina skrivkursdeltagare, det betyder att du kan läsa upp instruktionerna och använda dem precis som de är. En del övningar kräver förberedelser, exempelvis att du har klippt ut små lappar eller valt ut ett antal bilder.
Om mig
Mitt namn är Anna Fogelberg och jag är bibliotekarie på Vallentuna bibliotek, skrivlärare på Vallentuna Kulturskola och författare med ett tiotal utgivna barn- och ungdomsböcker. De skrivelever jag möter är oftast mellan 13 och 16 år, även om jag genom åren skrivit med både yngre och äldre personer.
Jag tycker mycket om fantasy eftersom det är en genre som ständigt kan överraska en. När jag läser fantasyböcker är det härligt att få förundras över saker, varelser och händelser, som jag aldrig tidigare stött på. Och när jag skriver egna texter behöver min fantasi inte ha samma gränser som när jag skriver realistiska texter. För mig är fantasy en genre där jag kan utforska mänskliga företeelser och förehavanden lite på distans och på så sätt bli klokare på den faktiska omvärlden.
Min senaste bok Solmörkret kan ses som en spännande äventyrsbok om en flicka som får i uppgift att tända en slocknad sol, men den kan också vara ett inlägg i klimatdebatten eller väcka tankar kring solidaritet och medmänsklighet.
Anmärkningar och kommentarer
Vi som dagligen möter biblioteksbesökare vet att det finns många som är experter på fantasy. Jag läser själv mycket fantasy, helst de böcker som är skrivna för barn och unga, och när jag skriver dyker det alltid upp en drake någonstans i texten. Men jag ser mig inte som en expert på detta ofantligt stora område, så i den här kursen finns troligtvis saker som vissa fantasyälskare håller med om och andra inte. När du utformar din egen skrivkurs så se mitt material som något du själv kan bygga vidare på. Välj gärna egna bokexempel och texter som du känner till och känner dig bekväm med eftersom du troligtvis kommer att möta skrivkursdeltagare med stor fantasykunskap.
Jag har lett skrivkurser i snart femton år och samlat på mig material från många olika håll. Det kan därför finnas formuleringar och övningar i texterna som ni känner igen från andra ställen. Vid det här laget vet jag inte med säkerhet längre vilket material som är mitt eget och vilket som jag lånat från andra och gjort om till mitt eget.
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Sammanfattningen av texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).