Varje bibliotek med självaktning ska ha en podd! – Helsingborgs biblioteks poddar

“Varje bibliotek med självaktning ska ha en podd!”, ja så resonerar Helsingborgs bibliotek som dessutom tar det ett steg längre och har två. Digiteket pratar med Martin och Nina som driver UNGpodden respektive LÄSpodden om deras podderfarenheter.

Hej, vilka är ni? Kan ni presentera er och era poddar?

Martin: Jag heter Martin Bensch och har jobbat på Helsingborgs bibliotek nu i 16 år. Jag startade UNGpodden med en före detta kollega och podden är nu inne på sitt fjärde år och handlar om ungdomslitteratur. Den tänkta målgruppen var från början högstadieelever men vi har breddat det till alla som är intresserade av ungdomslitteratur. 

Martin Bensch. © Privat.

Nina: Jag heter Nina Pascoal och är ny som poddmakare. LÄSpodden fanns redan innan på Helsingborgs bibliotek och gjordes av andra men när en utav dem gick i pension så hoppade istället jag in. Tanken var att den skulle tjäna som en form av försnack inför författarbesök. Men sen kom pandemin och all den sortens verksamhet ställdes in. Detta var synd då själva konceptet är så bra. Vi håller i detta nu på att försöka bestämma vad vi ska göra med podden och vilket format som skulle funka. Den närmsta planen för podden är att vi ska intervjua Nina Björk, men efter det får vi se.

Nina Pascoal. © privat.

Martin: Vi har kört några författarsamtal på UNGpodden varav några på distans via Skype som till exempel med Sara Bergmark Elfgren och Ebba Hyltmark. Vi har också intervjuat Linnea Dahlgren som dessutom jobbade hos oss när hon släppte sin debutroman. Vi har fler planer på författarsamtal på distans, författaren behöver ju inte resa utan kan sitta i sitt vardagsrum. Detta är ju också ett alternativ som drar ner kostnaderna och på detta sätt kan vi ju också betala författarna mer. 

Nina: Det kan dock vara svårt att få till bra ljudkvalitet på distans. Jag lyssnar mycket på poddar och det tar emot att lyssna på saker med dåligt ljud. Jag tror det kan vara svårt för biblioteken att få till det. Den på andra sidan ska ju också ha bra inspelningsutrustning. Man kanske inte vill skicka en mick för fyra tusen med posten… 

Poddandet är en form av läsfrämjande verksamhet, hur kom det sig att det blev just podd och inte något mer traditionellt?

Martin: Min kollega Susanne tyckte att varje bibliotek med självrespekt skulle ha en podd på vilket jag svarade “Ja, det är klart vi ska ha det!”. Det är kul att prata och tipsa om böcker och kanske nå ut till folk vi inte skulle nått annars! Podden lyfte extra mycket när vi fick in två gymnasister och två högstadieelever som var storläsare och som var med och tipsade om böcker. Personer som både var målgruppen och som de vi ville nå. Duktiga läsare och fantastiska boktipsare! 

Nina: Jag tror att det kan främja det digitala lärandet också. Vi har ju svårt att nå ut med den här podden för vuxna men jag har tänkt att den skulle kunna passa bra för många äldre som kanske har svårt att ta sig hit för att få lästips. Det kanske skulle kunna tjäna som en morot: “Vad är en podd?”, “Vad är Spotify?” till exempel. 

LÄSpoddens logotyp: Två pratbubblor.

Martin: Ungdomarna är alltid på ett annat ställe än där vi är. Man får kämpa för att vinna deras förtroende. 

Nina: Och med de äldre får vi kämpa för att få dem att bara öppna en dator…

Martin: Det skulle vara kul om fler bibliotek gör det här och det är lite förbryllande att de inte gör det. Man behöver inte ha så dyr utrustning, man kan köpa en mygga till en telefon för en två-tre hundra. Trösklarna har sänkts för att kunna spela in från sitt arbete, man behöver inte boka en professionell studio. 

Nina: Samtidigt behöver man ju inte lära sig allt. Det är mycket jobb när man börjar, man ska lära sig spela in, lära sig klippa. 

Martin: Jag kunde ingenting när jag började utan jag har lärt mig allt efter hand. Vi har gjort innehållsmässiga kanonavsnitt som vi inte har kunnat publicera då kvaliteten har varit för kass. Folk måste ju kunna höra vad vi säger. Ljudkvaliteten är viktig. 

Hur går poddarbetet till rent praktiskt och tekniskt? Guida oss från inspelning till publicering!

Martin: Först körde vi med mikrofoner, ett fyrakanalers mixerbord och inspelningsmaskinen Zoom som vi kopplade in. Så spelar vi fortfarande in om vi är flera stycken. Om vi är tre så kan vi få varsin mick med denna uppställning. Sen köpte vi in två stycken Yeti-mikrofoner som vi kopplar direkt in i datorn via USB och där vi spelar direkt in i ljudredigeringsprogrammet Audacity som vi använder för att redigera avsnitten. Detta är inte helt optimalt om man ska spela in fler än två, även om den har en funktion som gör att den ska spela in hela rummet. Jag ska dock lära mig om hur man gör när man spelar in med två stycken sådana samtidigt för att avhjälpa detta. 

Vi kör båda två med Podomatic som vårt poddhotell. Det valde vi först och främst för att man får ett visst utrymme gratis och man kanske inte direkt vill bestämma sig om man vill betala för det. Det gör vi dock nu eftersom vi har använt upp gratisutrymmet.  Podden skickas sen ut till de olika vanliga poddställena. 

Nina: Tekniken tar inte så lång tid att lära sig, men det tar ju tid: alla förberedelser, klippningen – sen kanske man har spelat in för långt och ska försöka trimma ner något till 20 minuter. 

Martin: Vi har nog haft flyt med UNGpodden, vi har sällan behövt ta om något. Vi har också fått lära oss hur man hittar någon sorts intromusik som är fri att använda och gratis. 

Hur går det redaktionella arbetet till?

Martin: Det är ganska organiskt skulle jag säga. Jag har en chatt med de som tipsar i podden och min kollega Emelie där vi pratar om temaämne vi ska ha, om vi ens ska ha ett tema? Vi diskuterar oss fram hur vi vill göra. Ibland får vi inte ihop något och då får man tänka om. Ett typ av avsnitt är att jag kort tipsar om tre böcker under tio minuter, andra avsnitt, till exempel ett om serier, är ett och en halv timme.

Nina: Vi försöker fortfarande hitta formerna eftersom vi är så nya. 

Får ni någon feedback från lyssnare?

Martin: Absolut ingenting. Vi får från bibliotekarier och andra vuxna som är inne och lyssnar, men inte från målgruppen Vi vill ju gärna ha det dock!

Lyssna på poddarna här:

Familjen Helsingborgs bibliotekspoddar

UNGpodden på Spotify

Mer om bibliotekspoddar

Läs gärna om hur Frida och Lisen och från Kävlinge kommuns bibliotek kom igång med sin podcast i den nyutkomna antologin När nyfikenhet, driv och kreativitet möts. Bibliotekariens roll som producent och utvecklare (pdf) från KB.

Linköpings stadsbibliotek anlägger en metaaspekt och har skapat podden om poddande, lyssna gärna på denna korta podd för tips och uppslag.