Oasen – ett skyltfönster för ungas önskemål
Lunds stadsbibliotek var tidigt ute med att föra KulturCrew-modellen in i biblioteksverksamheten. Detta har Digiteket skrivit om i en tidigare artikel, Delaktighet för unga med KulturCrew. I den här texten följer medarbetarna Daniella, Emma, Elin, Christina och Petra på Lunds stadsbibliotek själva upp den introducerande artikeln. Denna gång berättar de om vad KulturCrew-initiativet konkret lett till i biblioteksverksamheten så här långt, om sina erfarenheter och sina tips.
På Stadsbiblioteket i Lund arbetar vi sedan ett drygt år tillbaka med ett projekt för, av och med unga vars främsta syfte är att hitta sätt att arbeta långsiktigt med delaktighet. Drömmen är att Lunds stadsbibliotek ska uppfattas som en plats där det händer intressanta saker och som man kan vända sig till om man har idéer och önskemål om verksamhet för och med unga vuxna. [Läs mer om bakgrunden och uppstartsfasen till KulturCrew-satsningen i artikeln Delaktighet för unga med KulturCrew, reds. anm.]
Inforuta: Vad är KulturCrew?
KulturCrew existerar som modell sedan flera år tillbaka i kultursektorn. Den uppstod ur behovet att öka ungas delaktighet och medbestämmande inom kulturområdet, men modellen bidrar också till att ungdomarna får ökade kunskaper inom olika områden. Det kan till exempel gälla marknadsföring, planering och teamarbete. Ungdomarna kan också få en liten lön för sitt arbete. På så sätt hjälper KulturCrew-modellen till att bygga upp ungdomarnas CV och öka deras möjligheter till jobb i framtiden. Samtidigt bidrar KulturCrew till att uppfylla målen i flera artiklar i barnkonventionen genom att barnen och ungdomarna bland annat får uppleva ägandeskap och inflytande.
Läs mer om bakgrunden till och uppstarten av KulturCrew i biblioteksmiljö på Lunds stadsbibliotek i artikeln Delaktighet för unga med KulturCrew på Digiteket.
En stor del av att arbeta med delaktighet är att släppa kontrollen. Vi kan inte styra vad ungdomarna är intresserade av och vill arbeta med. Utmaningen för oss är att bereda plats i verksamheten så att våra unga får möjlighet att förverkliga sina idéer, särskilt då det ofta behöver vara kortare framförhållning än vi är vana att arbeta med.
De ungdomar som har sökt sig till vårt KulturCrew just nu är väldigt intresserade av litteratur och skrivande. Så även om projektet med de unga, för oss i projektgruppen, har fokus på delaktighet har ungdomarna själva lyft fram det läsfrämjande arbetet som viktigt och roligt.
Under hösten har vi därför, i samråd med vårt KulturCrew, tagit fram en programserie på temat skrivande. Där har vi gått ifrån det vanliga konceptet med en författare som pratar om sin senaste bok – för att i stället ha fokus på den egna skrivprocessen. Petrina Solange har pratat om hur man skriver humor för standup, Mats Strandberg berättade om att skriva skräck och Babiker Malik pratade om hur man skriver manus för film och tv. Programmen är öppna för allmänheten och ungefär hälften av publiken var unga vuxna. Kopplat till dessa program med tre olika gäster, hade vi tre skrivarsöndagar. Då hade vi en arvoderad skrivpedagog som hade skrivarworkshops på teman kopplade till det gästerna hade pratat om. Workshopstillfällena var riktade enbart till målgruppen unga vuxna, och till dem har vi haft föranmälan. KulturCrew tar även fram frågor till författarbesöket och i vår ungdomshörna Oasen, speciellt utformad för och av ungdomar, har andra unga besökare kunnat skicka in sina frågor i förväg, vilka samtalsledaren sedan vävt in i sitt manus. Vårt KulturCrew har också presenterat gästen på scen!
Förutom detta håller ungdomarna i bokcirklar för andra unga. De väljer böcker, planerar tiderna och håller själva i samtalen. När Mats Strandberg var här läste de till exempel hans dystopi Slutet. Vi har tipsat om olika sätt att bokcirkla på, hjälpt till med inköp och marknadsföringsmaterial. Ungdomarna har också fått utbildning i hur man kan hålla en bokcirkel med Paula Högström (Prickiga Paula). Flera i gruppen har redan fått prova på hur det är att leda en bokcirkel. De är två som leder bokcirkeln åt gången och det har både varit KulturCrew-medlemmar och andra ungdomar som deltagit.
Eftersom våra nuvarande KulturCrew-medlemmar är väldigt bokintresserade så har de haft en stor inverkan på bokbeståndet i vår ungdomshörna Oasen. De för en dialog med andra ungdomar kring boktips, de håller ett öga på vad som trendar på BookTok (en underkategori till TikTok), några av dem är med i ett bokråd tillsammans med en bibliotekarie, där de arbetar med inköp och gallring. I Oasenhyllan samsas Hjalmar Söderberg med Colleen Hoover, Rick & Morty-serier och den senaste populära självhjälpsboken. De engelska titlarna överväger med råge de svenska. Böckerna kan inte reserveras, då vi vill att de eftertraktade titlarna ska vara tillgängliga på hyllan och inte gå ut i reservationskön.
Våra bästa tips för att arbeta med en grupp unga
- Mötestid efter skoltid. Vårt crew har träffats ungefär var tredje torsdag kl. 17–19.
- Fika (viktigt för gemenskapen och för att de ska orka när de kommer direkt efter skolan), pizzamingel är bra för att värva nya medlemmar.
- Vi står för struktur på mötena, inleder dem, utser en sekreterare och följer upp mot slutet. Under resten av mötet sitter ungdomarna själva, då händer det något med deras samtal och gemenskap som de tillsammans bygger upp.
- Det är viktigt att hålla i minnet att ungdomarna kommer hit av egen vilja på sin fritid för att de tycker att det är roligt. Målet är att de ska känna att de ingår i ett sammanhang, hittar nya vänner och kan vara med och påverka.
- Arvodera dem för utförda uppdrag, såsom att leda en bokcirkel.
- Delaktighet är en färskvara, man måste arbeta med det löpande och ihärdigt. Man får träna sig i vilka frågor man ställer och hur man arbetar med återkoppling.
- Prova på, lyssna in, backa, prova något annat. Repetera.
All programverksamhet som ungdomarna arbetar fram och håller i sker i Oasen, en yta i biblioteksrummet som utformats i samråd med och med tanke på unga vuxna. [Läs mer om hur Lunds stadsbibliotek identifierade ett behov av en sådan yta och hur uppstartsarbetet såg ut i artikeln Delaktighet för unga med KulturCrew, reds. anm.] Vi vill att denna yta ska vara ett skyltfönster för vår verksamhet för unga, men också en plats för oss där vi kan föra en dialog med unga besökare. De unga är kontinuerligt med och präglar och formar platsen och idag finns här sittplatser för både studier och häng, en bokhylla med eftertraktade titlar, en stor whiteboard för dialog eller kluriga matteekvationer, eluttag för datorer och mobiler – allt inramat av gröna växter som förstärker känslan av en ”oas”.
Tänk på det här när du ska ställa frågor till unga för att utforska deras behov och önskemål
- Var kortfattad.
- Begränsa antalet frågor.
- Fråga inte det ni redan anar eller vet.
- Fråga i stället hur deras vardag ser ut, vilka deras intressen är, vad de drömmer om. På så sätt kan man få syn på deras behov på ett annat sätt.
- Ge dem konkreta förslag att välja mellan. Vi hade en grupp ungdomar som fick tycka till om inredningsarkitektens förslag på inredning i Oasen.
- Gå ut ur rummet när de diskuterar frågorna. De har en tendens att sluta sig när ”vi vuxna” hänger över axeln på dem.
Det har onekligen varit ett händelserikt år. Genom att ungdomarna är delaktiga och själva får vara med och styra innehållet och genomföra verksamheten så uppnår vi en helt annan nivå av involvering, delaktighet och intresse än vi åstadkommit tidigare. Vi har dessutom haft ynnesten att ha fått se vårt KulturCrew växa från fyra till sexton unga vuxna (16–22 år). Och vi har väldigt roligt!
Utvärdering med ungdomarna december 2023
Som avslutning på projektåret gjorde vi en skriftlig, anonym utvärdering med ungdomarna. Här är ett axplock av de svar vi fått.
Lärt sig:
“Alla är trevliga och det är bra stämning i gruppen.”
“Lärt mig organisera och planera, värdefull erfarenhet.”
“Kul att träffa nya människor.”
“Upplevelserna, att planera aktiviteter och redovisa.”
“Utmanat min sociala ångest, nyttigt för mig.”
“Prova på nya saker på ett kravlöst sätt.”
“Lärt mig hur Stadsbiblioteket fungerar.”
Mötena:
“Mötena fungerar väldigt bra.”
“Vi har kul och alla är roliga.”
“Fikat är väldigt gott, särskilt efter en lång skoldag.”
Min dröm:
“Känslan i gruppen är rena drömmen.”
Hälsningar från hela projektgruppen: Daniella, Emma, Elin, Christina, Petra
Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Filmen på denna sida är licensierad i enlighet med KB:s licens.