Gå direkt till innehållet

Nyanlända fick en källkritisk middag på Håbo bibliotek

En MIK-meny bestående av samtal om bland annat desinformation och källkritik dukades under våren upp för nyanlända ungdomar på biblioteket i Håbo. Behovet av att få korrekt information är stort och bibliotekens arbete med medie- och informationskunnighet (MIK) är mer aktuellt än någonsin.

Håbo kommun ligger i Uppsala län och har drygt 22 000 invånare. Biblioteket i kommunen har startat en bred MIK-satsning med medel från Stärkta bibliotek. Genom satsningen vill biblioteket både lära ut förmågan att kritiskt kunna granska det som förmedlas digitalt och, genom kunskap, öka tryggheten på nätet.

Nilay Yelkenci, verksamhetsutvecklare på Håbo bibliotek med inriktning på mångspråk och integration, har arbetat med en MIK-satsning för nyanlända ungdomar.

– Vi vill skapa möjligheter att upptäcka allt det roliga som internet har att erbjuda och samtidigt sprida kunskap om vikten av att vara källkritisk, säger hon.

Håbo bibliotek ligger i samma byggnad som kommunens gymnasium och är ett integrerat folk- och gymnasiebibliotek. Nilay fick kontakt med elever på skolan som var nyanlända när de startade en teatergrupp tillsammans. En tid efter det bjöd hon in eleverna till en ”trerätters” på temat medie- och informationskunnighet.

Nilay Yelkenci, verksamhetsutvecklare på Håbo bibliotek med inriktning på mångspråk och integration.

Diskussioner om falska rykten

Under vintern och våren 2022 spreds många och falska rykten om att socialtjänsten felaktigt tvångsomhändertog barn. Enligt desinformationen tog socialtjänsten barn från muslimska och kurdiska familjer bara på grund av deras etniska bakgrund.

– Ryktesspridningen blev en del av samtalet med ungdomarna. Till exempel om vilka som kan stå bakom sådant ungdomarna hör eller läser om exempelvis Sverige och socialtjänsten, berättar Nilay.

Den inledande välkomstdrinken bestod av en genomgång av Socialstyrelsens sida om barns rättigheter. Till förrätt bjöds det på ”Propaganda genom desinformation”, vilket följdes av ”Hur kan vi undvika att vara en del av problemet”. Det hela avslutades med en efterrätt som innehöll källkritik och källtillit. Tillsammans med eleverna kom också studievägledare som kunde tolka när det behövdes.

– Jag försöker alltid hitta på namn på det vi gör som går att relatera till. Att kalla det en middag med en trerättersmeny är att använda ett lättbegripligt språk. Och så är det lite kul också, säger Nilay.

Under ”middagen” fick eleverna möjlighet att reflektera över vad de ser och hör på nätet. De pratade också om varifrån de får nyheter och vilka avsändarna kan vara. Genom samtalet framkom det också bra källor som gav information om hur till exempel socialtjänsten faktiskt arbetar.

Innan träffen var slut frågade Nilay gruppen om de skulle tycka det vore kul att följa med på ett studiebesök på en tidning eller en tv-kanal för att få träffa journalister. Ett förslag som togs emot med stor entusiasm. Nu planeras två studiebesök, ett till tidningen 8-sidor och ett till nyhetsredaktionen på SVT i Uppsala. Syftet med studiebesöken är att fortsätta samtalen och öka kunskapen om källkritik.

Vill du ha tips på hur du kan jobba med MIK gentemot nyanlända är du välkommen att mejla Nilay Yelkenci nilay.yelkenci@habo.se.

Karin Ågren arbetar på biblioteksutveckling i Region Uppsala. Hon jobbar mycket med MIK-frågor.

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.