Hur svårt kan det vara: fem utmanande spel att köpa in till biblioteket
I Digitekets artikelserie om spel att köpa in till biblioteket – där vi tidigare tipsat om både kortspel och brädspel – har vi nu kommit fram till en kategori spel av mer utmanande och avancerad karaktär. Fokus har tidigare legat på att spelen ska vara engagerande, prisvärda, enkla, snabbspelade, komponentsnåla och gärna lämpliga för alla åldrar. I den här artikeln ligger fokus istället på mer avancerade, berättande spel.
Är ni ett bibliotek som funderar på att köpa in analoga spel till ert mediebestånd så kan det vara intressant att först fundera på vad syftet är med inköpet: Ska spelen vara tillgängliga på biblioteken för de människor som tar del av verksamheten där eller ska de finnas tillgängliga för utlån likt andra medieformer? De spel som rekommenderas i denna artikel är absolut av den sistnämnda sorten. Detta är spel som kräver omfattande förberedelser i form av regelgenomgång och uppackning, för att ens börja spela. Spelen har generellt också en lång speltid. I vissa fall kräver spelen flera på varandra följande partier som berättar ett längre och komplicerat narrativ. Detta gör med andra ord att biblioteksbesökare inte hinner med att genomföra en spelomgång under besökstid. Däremot kan spelen säkert uppskattas som hemlån.
Terraforming Mars
1–5 spelare
Speltid: cirka 120+ minuter
Ålder: från 12 år
Fyra hundra år in i framtiden tävlar stora företag om att bäst och mest effektivt kunna göra den röda planeten beboelig för att skapa ett nytt hem åt mänskligheten. Att terraformera Mars, helt enkelt! Kan du bli den som världsregeringen belönar för att ha bidragit mest till insatsen?
Trots att Terraforming Mars är ett spel som tar två timmar eller mer att spela är det ändå att anse som ett av de enklare spelen i denna artikel. Det har ett tydligt narrativ och följer tydliga omgångar och faser. För den ovana spelaren innehåller spelet en del mekaniker i form av spelregler och spelsystem som tar ett tag att lära sig men på Youtube finns mängder av goda instruktionsvideor för den som behöver stöd. Spelet har några stora fördelar: Det är välbalanserat och resultatet blir nästan alltid jämnt vilket resulterar i spännande partier. Spelet räknas som ett av de bästa spelen som någonsin gjorts och är lätt att få tag på i spelhandeln, och det har många expansioner. Att Terraforming Mars dessutom är svenskproducerat gör det extra roligt att lyfta fram.
Arkham Horror
1–6 spelare
Speltid: cirka 120–240 minuter
Ålder: från 14 år
I New England på 20-talet kämpar orädda utredare mot ett mörker av en sort som vanliga människor är både omedvetna om och oförmögna att hantera. Frågan är bara om utredarna kan besegra mörkret innan deras egna mentala hälsa går förlorad?
Spelet är baserat på skräckmästaren H.P. Lovecrafts Cthulhu mythos och vidareutvecklat från Chaosiums rollspel Call of Cthulhu på samma tema. I detta stora samarbetsspel med mängder av varierande komponenter slåss vanliga människor – journalister, läkare, poliser och andra yrkespersoner – mot kulter och monster som i sin tur agerar på uppdrag av urgamla gudaväsen från bortom tid och rum. Genom att skaffa ledtrådar, utrustning och vapen strävar de att stänga alla portar som öppnas till andra sidan innan det är för sent. Misslyckas de – vilket sker allt som oftast – måste de möta en av skräckvärldens urgamla gudamonster i strid, något som sällan slutar med vinst.
Att Arkham Horror gräver i gammal mylla och har stöd av spelmaterial som getts ut i över 40 år är uppenbart. Det är en mustig och detaljerad spelvärld. Till spelet finns högvis med expansionsboxar som gör spelet ännu större, längre och mer komplicerat – för den som vill. Det finns också oräkneliga kloner och variationer av spelet som använder sig av olika mekaniker. Den som vill fördriva tid kan utan problem lägga en hel helg på Arkham Horror och ändå bara hinna med ett fåtal partier.
Trots att spelet har så många olika sorters kortkomponenter – eller kanske just på grund av detta – gör det inget om enstaka kort slarvas bort. Helheten kommer alltid att kompensera för eventuellt förlorade detaljer. Inte ens reglerna är oumbärliga, då allting finns för nedladdning på nätet på utgivarnas hemsida.
T.I.M.E Stories
2–4 spelare
Speltid: cirka 90 minuter
Ålder: från 12 år
Som tidsresande temporalagent har du skickats tillbaka i tiden för att lösa problem som hotar rymdtidens väv. Väl tillbaka tar du kontroll över kroppar som tillhör människor från denna tid och försöker sedan lösa problemen. Lyckligtvis gör det inget om du misslyckas. Som temporalagent kan du bara åka tillbaka i tiden en gång till och använda den kunskap och erfarenhet du lärt dig för att lyckas bättre. Men det ser ju dåligt ut på dina medarbetarsamtal om du behöver göra om jobbet ofta, såklart.
T.I.M.E Stories är ett samberättarspel som kombinerar rollspelselement och utforskandet av ett narrativ med problemlösning och tärningsslag. Spelet innehåller regler för hur tidsresor fungerar och hur temporalagenter löser uppdrag. I startboxen ingår ett tidsreseäventyr, Asylum, som utspelar sig på ett mentalsjukhus i Frankrike under tidigt nittonhundratal. För den som vill spela fler uppdrag går det sedan att köpa till boxar med nya uppdrag som utspelar sig i alla möjliga tider. Från äventyr i Västindien på 1600-talet, via det dekadenta Hollywood anno 1982, till äventyr in i framtiden. Varje uppdrag kan ta upp till två timmar att lösa. Om spelarna skulle behöva bryta i förtid är boxen designad för att informationen ska kunna sparas på ett effektivt sätt. Spelet kan sedan fortsättas vid ett annat tillfälle.
T.I.M.E Stories är ett spel där varje komponent kan ha en viktig betydelse. Här är det alltså en god idé att göra färgkopior av spelets alla kort för att kunna ersätta ett kort som försvunnit.
Root
2–4 spelare
Speltid: cirka 90 minuter
Ålder: från 12 år
I Storskogen kämpar skogens djur om kontroll över vildmarken. Tre olika fraktioner av vilda djur och den mystiska vagabonden strävar alla efter att uppnå sina egna specifika mål för att avgå med segern.
I det grafiskt hyllade Root, som också finns som rollspel, pågår en strategisk kamp för att kontrollera hela skogen. Marquise de Cat är skogens nya herre och försöker kontrollera den genom att skapa en kedja av sågverk och fältsjukhus. Eyrie-dynastin ser sig som skogens sanna herrar och de strävar efter en snabb expansion och kontroll av alla gläntor, innan deras skakiga samarbete faller samman. Skogsalliansen verkar i skuggorna, bedriver gerillakrig och försöker bygga upp sina styrkor för en revolt innan spelet är slut. Vagabonden vandrar ensam, genomför uppdrag och interagerar med alla parter för att nå sina hemliga mål. Spelets mest unika drag är just det att alla spelare strävar efter att uppnå olika mål och har sina olika vinstkriterier. För att vara framgångsrik måste en spelare alltså både lyckas med sina egna målsättningar och samtidigt försöka grusa motspelarnas olika mål och planer. Spelet har flera uppskattade expansioner som utökar spelarantalet och ökar komplexiteten i den pågående skogskonflikten.
Root innehåller många komponenter som kan vara viktiga för spelets balans och spelbarhet. Paketera de olika komponenterna väl och kontrollera att alla är på plats med jämna mellanrum. Skulle någon komponent försvinna är de dock lätta att ersätta med andra liknande symboler.
Sleeping Gods
1–4 spelare
Speltid: cirka 60–240 minuter/spelsession. Total speltid: cirka 30 timmar
Ålder: från 13 år
Efter en fruktansvärd storm kastas ångskeppet Mantikoran till en mystisk fantasy-övärld. Sovande gudar låter genom visioner besättningen veta att om de samlar tillräckligt många magiska totem för att väcka gudarna, så kommer de att tillåtas återvända till sin egen värld. Men är gudarna att lita på?
Sleeping Gods är en spännande blandning mellan en välj-ditt-eget-äventyr-bok av Ensamma vargen-sort, och utforskar-äventyr med resurshanterings-mekanik. Spelet är mångfacetterat och ger goda utrymmen för rollspel mellan spelarna som tillsammans samarbetar för att uppnå sina mål. Samtidigt står problemlösning och resurshantering i centrum när båten och dess besättning ska användas på bästa sätt. Spelet ställer ständigt karaktärerna i historien inför nya svåra val där deras värdegrund sätts på prov. Hur mycket är de egentligen beredda att offra för att ta sig tillbaka till sin egen värld? Är målet att ta sig hem viktigare än övärldens egna invånares mål – som inte verkar vilja att gudarna väcks igen?
Spelet pågår i tre definierade akter som var och en tar cirka 10 timmar. Varje akt är typiskt uppdelad på flera speltillfällen där spelarna noga antecknar all statistik i sin loggbok för att kunna packa ner och sedan sätta upp spelet igen för att fortsätta äventyret på samma plats. När den tredje akten är över och hela äventyret är avklarat blir det direkt uppenbart att man bara upplevt ett av mer än ett dussin tänkbara slut. Men också att man under sin färd genom övärlden bara skrapat på ytan av allt som går att uppleva där. Det är alltså inga problem att bara sortera igenom allt material och sätta igång ett nytt 30-timmarsäventyr direkt efter att det första tagit slut. För att ytterligare spä på denna känsla av oändlighet finns det en box som expanderar övärlden och lägger till ännu fler historier och valmöjligheter till äventyret. Sleeping Gods är sannerligen ett episkt äventyr.
För dig som inte har någon större erfarenhet av avancerade spel sedan tidigare kan dessa spel kanske kännas överraskande långa och komplexa. Sanningen är dock att det finns än mer tidskrävande brädspel där ute – ofta ihopknutna av narrativ som låter spelarna uppleva interaktiva äventyr som pågår hundratals timmar. Gloomhaven klockar lätt in på 180 timmar sammanlagd speltid och Empire in Arms, krigsspelet om Napoleonkriget kan ta upp emot 200 timmar. Tänk på det som att titta på alla avsnitt av Grey’s Anatomy (270+ timmar) – fast det är du som bestämmer vad som ska hända. Spels interaktiva natur skapar engagemang, vilket lätt slukar tid.
Nästa speltips i denna artikelserie kommer att handla om rollspel – och då pratar vi om en spelform där speltiden kan pågå för evigt.