Discofeber på Umeå stadsbibliotek
I samband med att Umeå stadsbibliotek avslutade sitt arbete med Bokstart ville bibliotekarierna i projektet bjuda in barn och föräldrar till något alldeles extra, nämligen Bäbisdisco – ett evenemang som lockade flera hundra besökare!
På Umeå stadsbibliotek i kulturhuset Väven har vi inlett en ny tradition – Bäbisdisco. Första gången arrangemanget gick av stapeln var i maj 2023 och nu är det tänkt att bli en tradition på obestämd framtid.
Det hela började med att vår chef frågade en dag vad vi skulle kunna göra för att uppmärksamma det sista året som kommunen arbetar med Bokstart. Bokstart är en nationell satsning av Kulturrådet som vänder sig till föräldrar och vuxna i små barns (0–3 år) närhet med syfte att tidigt stimulera språkutveckling. Vår första tanke var då att arrangera ett Bäbisdisco. Vi hade sett hur andra bibliotek, bland annat i Arvidsjaur, hade gjort liknande evenemang och det lät ju onekligen kul. Framförallt tyckte vi att det verkade som ett bra arrangemang, där just verksamheter som arbetar med små barns språkutveckling fick möjlighet att mötas och ett roligt tillfälle för föräldrar att träffas.
Tanken var att discot helt enkelt skulle vara den stora finalen på projektet Bokstart och att vi, genom att arrangera det på biblioteket, skulle locka småbarnsföräldrar till att besöka oss. Vi började direkt att skissa på vad discot skulle kunna tänkas innehålla. Vi ville såklart ha ett rum där bebisarna och deras vuxna kunde dansa loss, med en discokula och en DJ, men vi ville också att det skulle finnas andra aktiviteter för besökarna. Vi ville bland annat bjuda på fika och dela ut Bokstartsmaterial, exempelvis deras fina påsar och informationsblad om små barns språkutveckling. Vi ville också att föräldrar skulle få möjlighet att träffa en logoped och oss på biblioteket på ett kravlöst sätt, och att de skulle kunna ställa frågor om språkutveckling och även mingla med varandra i en avslappnande miljö.
En fest för de allra minsta
Det första Bäbisdiscot höll till i Umeå stadsbiblioteks sagorum och i en lokal som vi kallar multisalen, som ligger precis intill. Det gjorde att vi kunde arrangera själva discot i sagorummet och minglet i multisalen. Discot genomfördes i samarbete med programverksamheten för kulturhuset Väven. Tillsammans bjöd vi in Angelica Barahooi, som jobbade som kulturkonsulent mot barn i vårt kulturhus och som var snäll och ställde upp som DJ. Hon jobbar annars inte professionellt som DJ. Under själva discot spelade hon barnmusik, var festligt utklädd och dansade tillsammans med barn och vuxna.
Uppslutningen blev över all förväntan, det fullkomligt vällde in föräldrar med barnvagnar och bebisar. Det kom cirka 250 personer på första discot – en succé!
Lokalen pyntade vi med festbelysning, ballonger och gåvopåsar med material från Bokstart. Vi valde att hålla discot på en dag mitt i veckan och på förmiddagen, en tid som brukar passa just föräldralediga. Det är också en tid då vi brukar ha mini-sagostunder och projektet Salam familj brukar vara hos oss. Salam familj vänder sig till nyanlända föräldralediga och handlar om att möjliggöra språkutveckling och erbjuda föräldrakurser. Vår förhoppning var att discot därmed skulle locka åtminstone några av de föräldrar och barn som brukar komma till biblioteket för just dessa aktiviteter. Förutom en logoped från Norrlands universitetssjukhus deltog också verksamheten Salam familj och även personal från öppna förskolan på evenemanget.
BVC och öppna förskolan i kommundelarna Ålidhem och Ersboda hjälpte oss att sprida information om discot och vi marknadsförde också evenemanget i bibliotekets olika kanaler: på bibliotekens webbsida Minabibliotek (folkbiblioteken i Umeåregionen), på Facebooksidan och på Instagram. Vi satte även upp affischer på våra biblioteksfilialer, och det gjordes reklam för evenemanget i en artikel i lokaltidningen.
Vi hoppades att det skulle komma i alla fall 20–30 personer, det var så många vi hade beräknat fika för. Uppslutningen blev dock över all förväntan, det fullkomligt vällde in föräldrar med barnvagnar och bebisar. Det kom cirka 250 personer på första discot – en succé!
Det blev lite smått kaotiskt med så mycket folk och vår chef fick springa och köpa mer fika eftersom vi andra var fullt upptagna med att hålla i själva arrangemanget. Stämningen var god men alla fick verkligen inte plats samtidigt så föräldrar och barn fick köa in till discot. Vi hade också sagostunder och sångstunder som våra bibliotekskollegor höll i, men dessa hade ett begränsat antal platser. DJ:n Angelica, som var utklädd till en fjäril, dansade ikapp med bebisar och föräldrar inne i discorummet till Imse vimse spindel och andra populära barnsånger och även en del vuxenlåtar.
Anledningen till att det kom så många besökare tror vi beror på att föräldralediga med små bebisar verkligen är sugna på att komma ut och träffa andra under en veckodag. På helgerna händer det ju så mycket annat, då har man kanske andra aktiviteter för de äldre barnen eller olika göromål som ska hinnas med. Att det var ett nytt koncept som vi aldrig gjort tidigare lockade säkert också, kombinerat med att vi la mycket tid och engagemang på att marknadsföra discot.
Arrangemanget pågick under hela två timmar vilket vi också tror bidrog till att fler hade möjlighet att delta. Det kan vara knepigt att passa tider för en aktivitet när man har ett litet barn, eller så kanske man inte kan delta för att bebisen sover.
Både Sveriges Radio och SVT Nyheter uppmärksammade det första evenemanget i sina nyhetshändelser.
Hela kulturhuset dansar
Efter det lyckade första discot ville vi arrangera ytterligare ett och då tänka större. Det som är så spännande och roligt med att jobba i kulturhuset Väven här i Umeå är att det finns flera verksamheter och personer man kan jobba med och involvera. I det här fallet bjöd vi in Folkets bio, Kvinnohistoriskt museum och ansvariga för kulturhusets programverksamhet till det andra arrangemanget. Den andra gången vi arrangerade discot fick Angelica Barahooi också förstärkning av DJ:n Milad Hossein Beky.
Vi hade ett inledande planeringsmöte tillsammans med alla inblandade verksamheter i huset där vi spånade idéer, och alla fick komma med förslag på vad som skulle vara med vid det andra tillfället, sedan vävde vi ihop det hela. Eftersom det första discot väckte så stor uppmärksamhet ville vi skapa ett ännu större evenemang denna gång. Hela huset såg hur mycket folk det lockade och därför var det givet att samarbeta och på så sätt få till ännu fler aktiviteter i samband med discot.
I september 2023 arrangerade vi det andra tillfället med Bäbisdisco, då i Kvinnohistoriskt museums programrum som är mycket större än vårt lilla sagorum. I sagorummet hade vi istället sagoläsning och en sångstund under evenemanget. Vi fyllde hela kulturhuset med olika aktiviteter riktade till de allra yngsta barnen och deras vårdnadshavare. I vår skaparverkstad hade vi exempelvis en green screen-skärm som var kopplad till en stor tv så att föräldrarna kunde ta roliga kort med sina bebisar. På tv:n fanns det olika motiv från pekböcker, exempelvis Knacka på av Anna-Clara Tidholm. Föräldrarna kunde sedan välja ett motiv de ville ha och sätta sin bebis framför green screen-skärmen. Bilderna fick de skickade till sig via mejl.
Logopeder och personal från öppna förskolan, bibliotek och kulturskolan befann sig i vårt programrum där föräldrar kunde mingla och få information om dessa verksamheter. Även Salam familj medverkade och Småprat som är Regionbibliotekets Bokstart-projekt. Föräldrarna kunde också delta i en barnvagnsvisning på Kvinnohistoriskt museum samt se en gratis visning av filmen Jazzoo-festen på biografen. Utanför gick det också att köpa lite enklare fika.
Discot blir en ingång till bibliotekets verksamhet
Det har varit lyckat att ha ett arrangemang för just den här målgruppen, det finns annars inte så mycket för de allra yngsta barnen i Umeå kommun. Många hade inte besökt biblioteket tidigare, och de fick ett smakprov på vad vi gör och vad det finns för aktiviteter och en hel del skaffade lånekort. De kunde också ställa frågor till oss som jobbar på biblioteket och upptäcka alla olika utomstående aktörer som vi bjudit in. Från aktörernas sida var det också positivt att kunna nå ut, alla fick varsitt bord, vilket var en fördel, dit föräldrar kunde komma fram och ställa frågor. Det var jättekul att se alla mingla runt och upptäcka allt som finns här i huset! Stämningen var lugn och festlig på samma gång.
Tips till er som är sugna på att arrangera ett eget Bäbisdisco
- Finns det någon eller några ni skulle kunna samarbeta med? Den närliggande öppna förskolan eller någon annan aktör med samma uppdrag och målgrupp som biblioteket. Att samarbeta är bäst!
- Arrangera discot på en tid då det brukar vara föräldrar och bebisar på biblioteket eller i anslutning till någon annan aktivitet som riktar sig till samma målgrupp.
- Hitta eller boka en DJ med mycket energi och glädje (antingen professionell DJ eller en glad kollega).
- Använd om möjligt två lokaler – en för själva discot och en för fika och mingel.
- Pynta med mycket ballonger, discokula, discobelysning och DJ-bås.
- I mingelrummet kan man duka upp fika, boktips, språkutvecklande material och till exempel information om Bokstart. Här är det såklart också bra att ha information från biblioteket om kommande aktiviteter.
- Klä er i discokläder och dansa loss med bebisarna!
Vad gäller planeringen så har det varit ganska mycket att stå i, planeringsmöten och kommunikation med alla inblandade, både aktörerna inom kulturhuset Väven och med utomstående verksamheter och projekt, såsom Småprat, öppna förskolan med flera. Vi har även behövt ta in extrapersonal på biblioteket både under det första och andra tillfället med Bäbisdisco.
Den andra gången vi arrangerade discot upplevdes det mycket mer uppstyrt, både av oss som arrangerade discot och av besökarna. Vi hade tagit höjd för och var mer beredda på att det skulle komma många besökare, vilket det gjorde även denna gång – över 150 deltagare. Föräldrar och deras små barn träffade logopeder, öppna förskolan, Salam familj och kulturskolan under mer ordnade och lugna former. Utmaningen vid det andra tillfället var att få till ett bra flöde mellan de olika aktiviteterna, eftersom de var mer utspridda i hela huset.
Vi i arbetsgruppen planerar nu vidare med att utveckla konceptet med Bäbisdisco och fler aktiviteter som skulle kunna ingå. Bland annat tänker vi att bebisarna ska få pröva på en skapande aktivitet genom att måla på saker på golvet med filmjölk. Vi har också planer på att arrangera Bäbisdisco på fler bibliotek i kommunen framöver.
Det vi framförallt tycker är bra med konceptet Bäbisdisco är att det ger ett bra tillfälle att på ett roligt sätt visa allt som finns att göra på biblioteket. En del av aktiviteterna som vi hade under discot, till exempel sång- och sagostunden, är sådant som också är en del av den ordinarie verksamheten. Det blir lite av ett smörgåsbord där besökarna kan upptäcka vad som finns på biblioteket. Det är också roligt för både barn och vuxna att gå på disco ihop och träffa andra föräldralediga.
Nästa Bäbisdisco sker i september 2024, och med all sannolikhet så blir det fart, fläkt och många glada miner från både barn och vuxna igen!
Den här artikeln är skriven av bibliotekarie Jesper Salander tillsammans med bibliotekarierna som planerat och genomfört Bäbisdisco: Hedvig Morin, Sara Sjölander och Ellen Ekbom.
Fotografi av Moa Broström (c).
Upphovsrätt och licens för innehåll på aktuell sida
Observera att innehållet (texten, bilder, video och så vidare) på sidan kan vara licensierad i enlighet med olika licenser.
Texten på denna sida är licensierat enligt Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).
Detta innebär att du:
- får kopiera och dela vidare materialet i vilket medium eller format som helst
- får remixa, återanvända och bygga på materialet
- får använda det i kommersiella syfte och sammanhang
- inte behöver fråga om lov.
Om du bearbetar, delar eller använder texten:
- Ge ett korrekt Erkännande
- ange verkets namn,
- ange vem som skapat verket,
- ange länk till verkets ursprungsplats,
- ange länk till upphovspersonens webbsida (frivilligt, men trevligt),
- ange vilka delar som eventuellt är bearbetade
- länka till licensen.
Ett korrekt erkännande skulle kunna se ut så här:
Allt du skulle vilja veta om Creative Commons, men varit för skraj att fråga om, av Ola Nilsson. Texten är licensierad med Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell (CC BY 4.0).