De svenska folkbiblioteken på Youtube
Ett pågående tema på Digiteket är att kartlägga de svenska folkbibliotekens beteende på och användande av olika digitala arenor och sociala medier. Turen har nu kommit till Youtube och är du nyfiken på hur de svenska biblioteken använder videotjänsten har vi svaret här.
Vi har tidigare inventerat bibliotekens användning av Instagram, Facebook och hur de använder sina lokala bibliotekswebbar för arbete med källkritik.
Syfte
Syftet med detta är fyrfaldigt:
- Inspiration – genom att ha biblioteks-Youtube överskådligt samlade kan man lätt klicka sig igenom de olika kanalerna i jakt på inspiration från bibliotekskollegor runt om i Sverige.
- Stöd – finns det kanske bra material skapat av andra bibliotek som vi kan använda i vår egna verksamhet, eller dela på våra kanaler?
- Överblick – vad sker egentligen ute i vårt långa folkbibliotekland på Youtube? Kan man identifiera tematik och trender som säger något om den svenska folkbiblioteksverksamheten?
- Inventering – denna kartläggning är en del av en serie andra kartläggningar kring hur biblioteken använder publika digitala medier. Tillsammans kan de bidra till att skapa en mer heltäckande bild över hur biblioteken använder dessa tjänster för kommunikation med medborgarna.
Kartläggningen kan också tjäna som kunskapsunderlag för de som funderar strategiskt över sin kommunikation. Vad kan en tjänst som Youtube ge för effekt?
Metod
Under vecka 45-47 2022 kartlades alla svenska kommuners folkbibliotekssidor på Youtube. Dessa hittades genom en sökning på “[kommunens namn] bibliotek” på söksidan. I de fall biblioteket har delat Youtubenärvaron med kulturförvaltning eller relaterad verksamhet har de tagits med i kartläggningen om det huvudsakliga innehållet har varit biblioteksrelaterat. I de fall där bibliotekets videos har publicerats på kommunens kanal har dessa bortsetts från.
I några få fall har flera kanaler för en verksamhet identifierats, då har den som är mer aktiv tagits med i listan. Filial- och områdesbiblioteks eventuella kanaler har inte letats efter men några stickprov verkar indikera att de inte är så många.
Stockholm har två videos på sin kanal, men de har numera sin egna publikt utåtriktade videoplattform Play.
Har vi missat någon kommun eller bibliotek får ni väldigt gärna höra av er så uppdaterar vi listan.
Kartläggning
Du hittar kartläggningen här. Den innehåller:
- Länk till eventuell Yotubekanal
- Anmärkning om den är att betrakta som aktuell (postat innehåll de senaste 6 månaderna).
- Antalet publicerade videos
- Antalet prenumeranter på kanalen
- Totala antalet tittarsiffror på kanalen
- Den mest tittade videon
- Dess tittarsiffror
- Om de tillåter kommentarer
- Eventuellt antal kommentarer
Utifrån kartläggningen kan man dra en del slutsatser kring hur de svenska folkbiblioteken använder Youtube som kommunikationskanal.
Antal folkbibliotekskommuner på Youtube
En bibliotekskanal har hittats för 125 av Sveriges 290 kommuner. Detta representerar 43 procent av kommunerna.
Aktiva kanaler
En hel del av kanalerna är gamla. I kartläggningen har en kanal bedömts som aktiv om de har postat något innehåll under de senaste sex månaderna.
45 av de 125 kanalerna är aktiva, det vill säga 36 procent. Det betyder att cirka 15 procent av Sveriges kommuners folkbibliotek har ett aktivt Youtubekonto.
Sammanräkningarna nedan utgår från de aktiva kanalerna. Många av de inaktiva är äldre kanaler där inget har blivit publicerat på många år och de aktiva bör ge en bättre bild av hur användningen ser ut.
Antal prenumeranter (aktiva kanaler)
Medelvärdet på antal prenumeranter dras upp av att några få, primärt Eskilstuna biblioteks Youtubekanal, har väldigt många prenumeranter (2 280). Ett medianvärde kan då ge en bättre bild av prenumerantsnittet.
Om man vi tittar på de aktiva kanalerna ser prenumeranttalen ut så här:.
- Medeltal prenumeranter: 101
- Medeltal prenumeranter (Eskilstuna borträknade): 56
- Median antal prenumeranter: 22
Antal videos
Det kan vara intressant att se hur många videos de olika bibliotekskommunerna har publicerat.
- Medeltal antalet videos: 53
- Median antal videos: 39
Topplistan över antal publicerade videos ser ut som nedan:
- Helsingborg 431
- Göteborg 283
- Linköping 204
Totalt antal visningar
Även här sticker Eskilstuna ut med den filmade konferensvideon På lätt svenska med 193 183 visningar.
- Medelvärde antalet visningar: 18 481
- Medelvärde antalet visningar (utan Eskilstuna): 12 268
- Median antal visningar: 3 166
Populäraste videos
Nedan listas de populäraste videosarna, det vill säga de med flest visningar. Här har även de icke-aktiva kanalerna räknats in.
1. Eskilstuna stadsbibliotek – På lätt svenska 193 183 visningar
2. Biblioteken Svedala – Sagostund från biblioteken i Svedala – Anna läser Knacka på 140 758 visningar
3. Järfälla Bibliotek – Boktips – Pippi på rymmen 47 834 visningar
4. Västerås stadsbibliotek – Kontoutdrag (Swedbank) 35 287 visningar
5. Biblioteken i Göteborg – Vet du om att du kan förändra ditt barns liv? 19 502 visningar
De populäraste videosarnas innehåll
Det är lätt att själv kolla in några olika bibliotekskanaler för att få en uppfattning om vilken typ av material som är populärast men vi har för enkelhetens skull också sammanställt de populäraste videosarnas innehållstyp. Det säger troligtvis något om bibliotekens användning av Youtube.
- Boktips/bokprat/författarsamtal – 43
- Instruktionsfilm/manualer/biblioteksrummet – 30
- Föreläsningar/föreställningar/events – 21
- Övrigt (filmtips, dansutmaningar, sketcher, testfilmer, lokalt material, kommuninfo) – 16
- Pyssel – 15
Kommentarer och interaktivitet
För att undersöka hur besöksaktiviteten ser ut på kommentarerna kollades bibliotekens mest tittade klipp igenom för användarkommentarer. 69 av de 125 identifierade kanalerna, 55 procent, har stängt av möjligheten för besökarna att kommentera på den aktuella videon.
Det stora flertalet av dessa beror på att kanalägaren har angett att den primära målgruppen för videon är barn. Detta gör att funktioner som kommentarer, möjlighet för besökarna att spara videon i en spellista, uppspelning i minispelaren samt en hel del annat försvinner. Det kan vara värt att fundera på om det alltid är det korrekta valet.
14 av de mest besökta videosarna har kommentarer från besökarna, det vill säga 25 procent av de som tillåter kommentarer.
Framöver kan det mycket väl hända att vi återkommer med röster från några av de bibliotekskommuner som står ut i sitt Youtube-arbete.