Bibliotekarie on demand-nya digitala metoder för meröppet i Skellefteå

Under coronavåren har många bibliotek hittat lösningar för att möta sina besökare digitalt, ofta med befintliga verktyg och ibland med enkla gratislösningar. I Skellefteå kommun var man redan igång med ett projekt för sådana möten, och där hade man beställt en skräddarsydd lösning från början. Tjänsten kallas för Bibliotekarie on demand och är ett mötesverktyg för meröppet-bibliotek. Vi gjorde en snabbintervju med en av de ansvariga för att höra vad som är på gång!

Hej Mikke Ejrevi, Kultur- och bibliotekschef i Skellefteå! Ni har precis startat Bibliotekarie on demand hos er. Berätta lite mer vad det är och om syftet med tjänsten.

Syftet är kort sagt att via en digital tjänst förbättra tillgången till vår främsta resurs, personalen. Skellefteå har satsat stort på meröppet och alla närbibliotek har meröppet mellan kl 06-22. Den generösa tillgången till bibliotekets rum är mycket uppskattad av våra användare, men om de fick önska sig något var det större tillgång till vår kunniga personal. Bibliotekarie on demand är ett sätt att möta den önskan på ett effektivt sätt då användaren erbjuds möjlighet att möta bibliotekspersonal digitalt vid sitt biblioteksbesök.

Mikke Ejrevi, kultur- och bibliotekschef i Skellefteå. Foto: Magnus Lindqvist

Hur fick ni idén?

Ursprungsidén knyckte jag från min son som hade ett skolprojekt där han skulle skapa en digital tjänst. Hans idé var att skapa ”Läxhjälp on Demand” eftersom inte alla elever har samma stöd hemifrån vad gäller läxhjälp. När vi sedan kopplade ihop den idén med biblioteksanvändarnas önskemål om att ha ökad tillgång till vår personal, särskilt under meröppet, kände vi snabbt att vi var något på spåren.

Hur funkar det tekniskt och praktiskt?

Det bygger på en videosamtalsfunktion där användaren via en touchskärm på biblioteket kan ringa upp en ur bibliotekspersonalen som finns tillgänglig på annan plats, exempelvis i hemmet. Tjänsten paketeras på så sätt att den ska vara så enkel som möjligt att använda. Ambitionen har varit att användaren efter ett enda knapptryck på skärmen ska vara igång.

Instruktioner i att använda bibliotekarie on demand, med texten "Behöver du hjälp? Använd den här terminalen för att starta ett videosamtal med en bibliotekarie. Gör såhär: Ta på dig hörlurarna. Tryck på knappen "Starta videosamtalet" här till höger. Nu ringer det, kom ihåg att du också syns i bild."

Från en av skärmarna under testperioden.

Vilka utmaningar mötte ni på vägen?

Ekonomi kan man tänka sig borde vara en utmaning, men tack vare Stärkta bibliotek fick vi en god grund att stå på. Vad gäller den tekniska paketeringen har den stundtals varit komplicerad och det utvecklingsföretag vi har arbetat med har inte alltid lyckats få till det så bra och enkelt som vi önskat. Kommunens IT-avdelning tillsammans med vår projektledare Ulrica Hedsberg har dragit ett tungt lass där. Internt har det också varit en förändringsresa att förstå vad denna tjänst i förlängningen innebär för oss. Vi har under ganska lång tid haft en minskande budget och så ser det också ut under de kommande åren. Tjänsten blir givetvis ett sätt att effektivisera vår verksamhet och det kan ibland vara utmanande att arbeta med den typen av utvecklingsprojekt. Som medarbetare förväntas du arbeta med att utveckla en tjänst som du samtidigt kan uppleva ska ersätta dig i förlängningen. Då är det viktigt att prata om vårt uppdrag och vilka vi är till för.

Avslutningsvis, några råd och tips ni vill ge till andra som vill starta något liknande?

Först och främst, fundera på om och varför ni ska starta detta. Lyssna först på vad era användare efterfrågar. Och var lyhörd till vad det finns för digitala resurser som kan möta era användares önskemål på ett bra sätt. Kanske är Bibliotekarie on Demand något för er, kanske inte. Om ni känner att det är något för er är ni varmt välkomna att kontakta oss om ni önskar mer information och/eller inspiration.

Läs mer om Skellefteås biblioteksverksamhet här.