Gå direkt till innehållet

Att läsa en Youtubefilm: Mitt bästa internettips

Tillgänglighetslagstiftningens krav på att video ska textas har som bonus medfört en enkel metod att snabbt “läsa” en video genom en sammanställd undertext. Detta är en metod som låter dig snabbt skumma igenom en videos innehåll men som också låter dig söka i det rörliga bildmaterialet, kopiera eller spara text.

I mitt jobb stöter jag på en mängd information och medier som pockar på min uppmärksamhet och som jag skulle vilja kolla in. Det handlar om filmade konferenser, föreläsningar, debatter, spännande samtal från lärosäten, artiklar, intervjuer, nyheter, forskningsresultat och så vidare. Det är omöjligt att hinna med allt och en känsla av att man kanske missar något viktigt, det som kallas FOMO, Fear Of Missing Out, infinner sig lätt. 

Den ökande mängden tillgänglig information på nätet i kombination med samhällets audiovisualisering, det vill säga att mycket mer av informationen vi skapar produceras i ljud- och videoform, gör att det är svårare för oss att överblicka och hantera informationsmängden. 

Folk lyssnar i större utsträckning på ljudböcker, utbudet av streamingtjänster för tv ökar ständigt, podcastutbudet växer, Tiktok med dess korta filmsnuttar är det största sociala mediet och det publiceras kopiösa mängder filmade konferenser på Youtube. 

Att det kan sägas delvis ske ett medieskifte från text mot mer av ljud och bild innebär nya utmaningar för oss som konsumerar och använder medier. Att konsumera en filmad föreläsning är en helt annan sak än att läsa en transkribering av den. I filmat format får du uppleva deltagarnas ansiktsuttryck och kroppsspråk vilket leder till att det de säger kan få olika tyngd. Det blir en närmare upplevelse. Att läsa en textversion, eller transkribering, av en video gör ju också att man missar all visuell information som förmedlas, det finns ju en anledning till att mediet är tacksamt att använda. 

Textformatet låter dig dock göra en massa saker med informationen som inte videoformatet tillåter. Du kan skumläsa texten överskådligt och relativt snabbt avgöra om det är något av intresse för dig, du kan söka i texten efter ord eller fraser, du kan enkelt kopiera ur och citera texten, du kan spara informationen på annat ställe och du kan enkelt dela med dig av innehållet. Text är överlag ett mer transparent medium, kartan över mediets innehåll är så att säga tydligare uppmärkt, medan videor och ljudfiler fortfarande rymmer “here be monsters” i kartans utkanter. 

Tillgänglighetsdirektivets krav på textning

Den europeiska tillgänglighetslagstiftningens genomslag i Sverige 2020 förde med sig krav på att offentliga organisationer ska texta filmer som de producerar. Denna ökade textning av filmmaterial i kombination med en fiffig funktion i Youtube gör att man enkelt kan “läsa” filmer som publiceras på plattformen. En funktion jag ofta använder för att få en överblick av innehållet. Observera att metoden kräver att det finns en tillagd, valbar, textfil till filmen. 

Textningsikonen på Youtubespelarens verktygsfält.

För att du ska kunna "läsa" en Youtubefilm behöver upphovsmakaren till filmen laddat upp en textningsfil.

Hitta en videofil som du är intresserad av, i mitt fall väljer jag en föreläsning av Jonna Bornemark om det omätbara biblioteket, som jag länge varit nyfiken på. Filmen är publicerad av Kungliga biblioteket som gjort sin tillgänglighetsläxa och bifogat en textningsfil. 

I menyn under filmen bredvid saxen hittar du tre punkter, klicka på dem och välj “Visa transkription”.

Under Youtubespelaran hittas de tre punkterna som låter dig välja funktionen "Visa transkription".

Bredvid videon öppnas nu “Manuskript” där filmens undertext presenteras i ett flöde. Funktionen låter dig också enkelt bläddra genom filmen och hoppa till det du är intresserad av genom att klicka på något av textutdragen. 

Tidskoder och korrelerande textning.

"Manuskriptet" listar de inlagda testningsinstruktionerna, komplett med tidskoder.

Menyn under de tre prickarna låter dig stänga av tidsstämplarna vilket kan underlätta läsningen eller om du tänker kopiera texten för en “renare” läsupplevelse. 

Med dem avstängda kan du kopiera texten och lägga in den i ett annat dokument om du så önskar. 

Texten markerad i "Manuskriptet".

Genom att använda funktionen “Sök i videon” kan du också ange söktermer för att hitta om de förekommer i filmen, eller i alla fall i textningen av filmen. Undertextning av filmer ska ju inte vara verbatim transkribering så det är ingen garant för att söktermen inte förekommer om man inte hittar den. 

Om du hittar söktermen är det dock så fiffigt att du kan klicka på den och komma direkt till den delen av filmen där den förekommer. En sökning på “alternativa fakta” ger mig att begreppet förekommer i undertextningen.

En sökning på "alternativa fakta" hittar var begreppet nämns i textningen och låter dig enkelt hoppa till de delarna i videon.

Klickar jag på texten hoppar filmen till rätt ställe och jag kan lyssna på exakt vad Jonna Bornemark har att säga om alternativa fakta. 

Jonna Bornemark pratar om alternativa fakta.

Tillgänglighetslagstiftningen kräver att innehåll ska presenteras på två olika sätt, det vill säga att om du har nedsatt hörsel så ska du kunna läsa undertexterna och på så sätt kunna ta till dig innehållet. Det här har inte riktigt slagit igenom i poddvärlden, men förhoppningsvis kommer mängden podcaster som bifogar transkriptioner öka så att vi som gärna konsumerar information i text kan “läsa” dem också.  

Puffbild: Untitled (Portrait of a Man Reading a Newspaper and Wearing a Top Hat) av okänd upphovsperson. 1855. CC0.

Kommentarer

Hjälpte detta dig?

Digiteket-redaktionen vill gärna veta mer om hur du har använt artikeln.


Fält markerade med * är obligatoriska. Redaktionen granskar kommentarer innan de publiceras. Din e-post kommer inte publiceras.